CGI helpt NS met real-time zitplaatsinformatie app

11 februari 2013 Consultancy.nl

De Nederlandse Spoorwegen (NS) test momenteel een interessante nieuwe dienst. Via een app kunnen treinreizigers real-time inzicht krijgen in zitplaatsinformatie. Ook kunnen ze zien waar de faciliteiten zich bevinden in de treinstellen – bijvoorbeeld 1e klas, stilteruimte, ingang voor fietsen en Wifi. Met de app wil de spoorvervoerder een betere ‘customer experience’ bieden aan reizigers, die vaak nu nog geen idee hebben waar ze het beste kunnen instappen. De nieuwe technolgie is ontwikkeld in samenwerking met CGI (het voormalige Logica*).
 
De proef van drie maanden wordt ingezet op 11 intercity´s op het traject tussen Zwolle en Roosendaal. Na afloop van de proef, waar de NS circa €2 miljoen voor uittrekt, besluit het projectteam of een landelijke uitrol over alle treinen in Nederland tot de mogelijkheden behoort.
 

 
Virtuele trein
Centraal in de nieuwe technologie staat de ‘virtuele trein’, een backoffice oplossing die de app voorziet van de benodigde real-time informatie. CGI ontwikkelde de virtuele trein met behulp van ‘complex event processing’ technologie. Deze technologie verwerkt alle gebeurtenissen vanuit de trein en bepaalt zo de actuele status van de (virtuele) trein. Het systeem wordt gehost in een Microsoft Azure cloud omgeving voor optimale schaalbaarheid. De virtuele trein sluit aan bij een algemene trend van machine to machine (M2M) communicatie, online communicatie en steeds transparantere processen.
 
Interne processen
In een persbericht laat de NS weten dat de app mogelijk ook kan bijdragen aan het verbeteren van interne processen. “Op basis van de verkregen informatie kunnen wij namelijk statistische analyses uitvoeren om voorspellingen te doen” aldus de NS.
 
* Logica is medio 2012 overgenomen door CGI. Begin dit jaar werd Logica gerebrand naar CGI.

Nieuws