KPMG en RB: Chinese investeerders dol op Europa

08 februari 2013 Consultancy.nl

Chinese investeerders zijn dol op Europa. 97% van Chinese bedrijven die al actief zijn in de EU zijn van plan om hun investeringen de komende jaren te vergroten, waarbij 82% verwacht méér te investeren dan wat ze tot op heden hebben gedaan. Dit blijkt uit de studie ‘Chinese Outbound Investment in the European Union’, opgesteld door KPMG en Roland Berger Strategy Consultants in opdracht van de Europese Kamer van Koophandel.
 
Chinese investeerders zien de EU als een stabiele omgeving met geavanceerde technologieën, goed opgeleide arbeidskrachten en een transparante juridische omgeving. Bovendien wordt de EU gezien als openstaand voor buitenlandse investeringen; er zijn weinig barrières om de markt te betreden en er is nauwelijks een geschiedenis van weerstand tegen Chinese investeringen op grond van nationale veiligheid.
 
Chinese Outbound Investment
 
Locatiekeuze
Op de vraag welke factoren bepalend zijn voor de locatiekeuze binnen Europa kiest 71% voor ‘toegang tot een lokale markt’, gevolgd door een samenwerking met een lokale business partner (26%) en het gemak van zakendoen binnen een land (21%).
Locatiekeuze Chinese Bedrijven
 
Barrières
Ondanks de positieve geluiden lopen de Chinese investeerders ook tegen verschillende barrières op. Zo loopt 78% van de investeerders regelmatig tegen operationele problemen aan, voornamelijk gerelateerd aan bureaucratie en hoge kosten. De helft (48%) stelt in Europa problemen te hebben ondervonden met wettelijk verplichte goedkeuringen, vooral op lokaal niveau. De belangrijkste belemmeringen die worden genoemd, zijn problemen met het verkrijgen van visa en werkvergunningen voor Chinese werknemers en problemen in verband met de Europese arbeidswetten. Daarnaast wordt het Europese speelveld als ‘complex’ bestempeld, doordat het gebied van 27 lidstaten kampt met een gebrek aan uniformiteit op het gebied van regelgeving.
 
Volgens Thomas Rodemer, partner bij KPMG, komen de resultaten overeen met praktijk: “Via onze Global China Practice constateren we ook dat de meerderheid van Chinese bedrijven in Europa wil investeren om hun producten en diensten op de Europese markt te verkopen. Ze hebben alle vertrouwen in hun toekomst in Europa en zijn van plan hun aanwezigheid te vergroten”. Tijo Collot d’ Escury, managing partner van Roland Berger Nederland, voegt toe: “Europa is nu een volledig onderdeel van de investeringsstrategie van Chinese bedrijven, 85% daarvan is al aanwezig op de Europese markt”.

Nieuws