PwC: Vier mythes van multichannel retailing

01 februari 2013 Consultancy.nl

In het rapport ‘Demystifying the online shopper: 10 myths of multichannel retailing’ evalueert PwC tien beweringen over de toekomst van multichannel retailing. Het onderzoek is gebaseerd op feedback van meer dan 11.000 consumenten uit 11 landen, waaronder Nederland. 

Een overzicht van de vier belangrijkste mythes: 

Mythe: Social media wordt binnenkort een onmisbaar retailkanaal
Social media zal op korte termijn niet uitgroeien tot een belangrijk retailkanaal. Vooral op salesgebied heeft het kanaal nog weinig in de melk te brokkelen. Toch staat de awareness die social media kan creëren rondom een retailer of merk buiten kijf. En aangezien de populariteit van social media nog steeds ieder jaar verder toe neemt, zal dat zeker leiden tot meer aankopen via online én alle andere kanalen. 

Mythe: Winkels worden straks alleen nog als showroom gebruikt
Uit het PwC-onderzoek ‘Customers take control’ van vorig jaar bleek al dat een goede multichannel strategie er juist voor kan zorgen dat de verkoopcijfers ook in de fysieke winkel stijgen. Daarnaast komt uit dit nieuwe onderzoek  naar voren dat veel multichannel shoppers online onderzoek doen naar producten en er vervolgens de voorkeur aan geven het product in de fysieke winkel te kopen. 

Het product kunnen aanraken, blijft dus belangrijk. Dit gaat vooral op bij de aanschaf van elektrische en huishoudelijke apparaten en meubilair. Vice versa –  research in de winkel en aankoop op het web – komt nog steeds weinig voor. Dit aankoopproces lijkt het meest geschikt voor kleding, zo blijkt uit de cijfers. 

Mythe: Online retail kannibaliseert verkopen via andere kanalen
Consumenten geven juist meer uit bij hun favoriete multichannel retailers. Daarentegen wordt het ook voor een multichannel retailer steeds belangrijker om favoriet te zijn. Steeds meer consumenten shoppen vrijwel alleen nog bij hun persoonlijke top-5. Dit bleek eerder al uit het PwC-onderzoek ‘Customers take control’ en komt nog duidelijker naar voren in dit rapport. 

Mythe: retailers beter zijn gepositioneerd dan merken en fabrikanten
Steeds meer consumenten kopen rechtstreeks bij fabrikanten en veel consumenten maken geen onderscheid meer tussen retailers en hun favoriete merken. Nederlandse consumenten lopen wel ver achter. In Duitsland heeft één op de drie respondenten wel eens direct bij een fabrikant gekocht via de website van een merk. In de VS ligt dat percentage op 52 procent en in China zelfs 56 procent. Nederland sluit met slechts 17 procent de rij. 

Dat betekent niet dat de bewering dat retailers beter zijn gepositioneerd in Nederland juist is, laat staan juist zal blijven. Nederlandse retailers moeten zich voorbereiden op een mogelijke toename van het aantal directe aankopen bij de fabrikant. Zelfs als het aantal consumenten dat in Nederland rechtstreeks bij het merk shopt verdubbelt, ligt Nederland nog onder het gemiddelde dat uit het onderzoek naar voren komt. En dat zou al wel een groot effect kunnen hebben op de sales van retailers.

Nieuws

Meer nieuws over