IG&H Consulting: QR shoppen biedt retailers enorme potentie

20 juni 2012 Consultancy.nl

Mobiele commerce begint langzamerhand veel te betekenen voor bedrijven om hiermee grip te krijgen op de markt. Als we kijken naar mobiele telefoons wereldwijd, dan zien we niet alleen dat het bezit ervan groot is, maar ook dat ze nog eens de hoogste koopintentie genereren in vergelijking met andere elektronische producten zoals laptops of MP3-spelers. Daar ligt dus een enorme potentie. Vooral retailers zien hier kansen liggen en slaan hun slag met de trend van het QR-shoppen: Quick en Right-on winkelen met je smartphone. 

QR-shoppen: Jetshop best practice
Een mooi succesverhaal op gebied van QR-shoppen komt van het Scandinavische e-commerce platform Jetshop . Om de vele voordelen en gemakken van mobiele commerce te benadrukken, heeft deze provider een pop-up winkel van maar liefst 130 m2 gestart. Samen met 20 verschillende retailers kregen treinreizigers de kans om producten als DVDs, kleding, games en cosmetica te kopen door middel van het scannen van QR-codes op de posters. Met deze campagne volgt Jetshop het voorbeeld van Tesco . Vorig jaar in juni had deze Britse retailer haar klanten op metrostations in Zuid-Korea al de mogelijkheid geboden om met de mobiele telefoon boodschappen te bestellen. Dit idee is zo succesvol dat verschillende bedrijven en retailers wereldwijd volgden om het QR-winkelen uit te proberen in drukke openbare gelegenheden. 

Waarom deze campagne zo succesvol is? Jetshop wist met hun concept in één week tijd ruim 1,5 miljoen consumenten te bereiken. Een mooie manier om mobiele commerce te promoten, maar ook om nieuwe markt inzichten te verkrijgen. Jetshop kon dankzij de samenwerking met vele retailers voor het eerst onderzoeken welke producten het meeste aanslaan in het aankoopproces met QR-codes. Zo blijkt dat met name impuls inkopen van T-shirts, boeken, DVD’s en cosmetica het meest gekocht worden, terwijl er voor duurdere producten (geprijsd boven €150) geen animo is. Mooie resultaten om dichterbij het winkelen van de toekomst te komen. 

QR-shoppen: Sears en K-Mart best practice
In Amerika brengen retailers Sears en K-Mart het gebruik van QR codes naar een hoger niveau. Middels posters op vliegvelden, winkelcentra en theaters kunnen consumenten de beste koopjes via hun eigen QR-code direct bestellen. Uiteraard blijft Ahold in Amerika ook niet achter en ziet enorme potentie in het gebruik van QR-codes bij het winkelen. Zij zijn onlangs gestart met het testen van QR-shopping. Met behulp van hun mobiele telefoon kunnen treinreizigers boodschappen bestellen op het perron. De proef is gestart in Philadelphia, maar wordt verder uitgerold als het een succes blijkt. Nu nog even afwachten dus. 

Nederland?
Ook in Nederland begint de trend van QR-shoppen voet aan de grond te krijgen met de zogenaamde WebWindows die onlangs in Breda zijn gespot. Het Bredase bedrijf 4Me is de geniale denker achter dit concept en ziet de WebWindows als de ideale oplossing om met de toenemende leegstand van winkelpanden en het veranderd consumentengedrag om te gaan. Met hun  Scan, Shop & Go-concept scant de consument simpelweg met zijn smartphone de QR-code van het door hem gewenste product (dat in de etalage wordt tentoongesteld), waarna het aankoopproces volledig digitaal wordt afgehandeld. Het product wordt vervolgens thuisbezorgd. 

Partijen als SBS, Bobshop.nl en ANWB behoren tot de selecte groep waar 4Me de pilot mee gestart is. Zelf verwachten ze dat vele retailers zullen volgen. De gespotte WebWindow in Breda blijkt in ieder geval de eerste in een reeks geplande WebWindows te zijn; 4Me heeft het plan om nog eens 30 WebWindows te installeren. 

QR-shoppen binnen de de financiële sector?
Zijn concepten als die van Jetshop en 4Me de retail winkels van morgen? Wie weet, één ding is zeker; de trend van QR-shoppen begint wereldwijd door te breken en is niet meer weg te denken binnen mobiele commerce. Rest ons de vraag of wij nuchtere Nederlanders er wel klaar voor zijn? En al helemaal de financiële sector? Ik ben erg benieuwd welke verzekeraar of bank dit avontuur durft aan te gaan. NN is in mei al gekomen met een QR-code en app voor snel pensioeninzicht en ook OHRA biedt mogelijkheid om snel schade te melden via een QR-code op Groene kaart. Echter AXA is tot nu toe de eerste partij die QR-codes gebruikt voor het afsluiten van producten. Sinds kort kunnen klanten middels een QR code  een renovatielening afsluiten. Zo zie je maar, ook financiële sector ziet kansen in de trend van QR-shoppen en het zal niet lang meer duren voordat je bijvoorbeeld ook een verzekering zou kunnen sluiten op Schiphol vlak voordat je op vakantie gaat.

Een artikel van Patty Koot, Consultant bij IG&H Consulting, over de enorme potentie van QR-shoppen.

Nieuws

Meer nieuws over