Accenture: Context based diensten belangrijkste IT trend

29 januari 2012 Consultancy.nl

IT-managers kunnen voor hun bedrijf nieuwe omzetstromen aanboren door gebruik te maken van ‘context-based diensten’, een opkomende technologietrend waarbij tastbare en digitale data worden samengevoegd. Zo ontstaat een beeld van wie en waar mensen zijn en wat ze aan het doen zijn. Het is volgens het rapport Technology Vision 2012 van Accenture de geleverde context die een ervaring extra waardevol maakt  voor de consument.

Context-based diensten
De grote opkomst van context-based diensten hangt samen met de convergentie van en de steeds betere toegankelijkheid van bronnen die contextuele  informatie leveren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het stijgende gebruik van smartphones, de expansie van cloud computing, de explosieve toename van het gebruik van sociale media en de ontwikkeling van krachtige tools voor de samenvoeging en analyse van diverse soorten data. Het onderzoek geeft een overzicht van de opkomende technologietrends die  waarschijnlijk grote invloed zullen hebben op het bedrijfsleven. 

“CIO’s, IT-directeuren en andere IT-managers die gebruikmaken van contextuele data hebben een beter zicht op de behoeften en gewoonten van de consument. Daardoor spelen ze tegenwoordig een steeds belangrijkere strategische rol binnen hun bedrijf,” aldus Accenture’s Chief Technology Officer Gavin Michael. “Ze werken op een effectievere manier samen met functies als sales en marketing. Door gebruik te maken van contextuele diensten genereren  ze extra omzet  en zijn ze van grotere waarde  voor hun bedrijf.” 

Voorbeelden van context-based diensten
Een reisorganisatie doorzoekt bijvoorbeeld  Twitter-accounts naar berichten over aanstaande reizen. Vervolgens stuurt het een bericht naar hotels in de buurt van de bestemming van de reiziger. De reiziger profiteert hiervan, omdat de hotels via Twitter kortingen kunnen aanbieden, terwijl de hotels er een potentiële klant bij hebben. Een ander voorbeeld is dat verschillende providers van mobiele telefoondiensten experimenteren met technologie die automatisch de telefoons van automobilisten uitschakelt. Zo wordt voorkomen dat de chauffeurs de wet overtreden door onder het rijden te sms'en of te bellen.  

De grote verandering is dat de technologie van nu data uit verschillende bronnen snel kan samenvoegen. De nieuwe inzichten die dit oplevert, resulteren in een consumentervaring die veel persoonlijker en waardevoller is, aldus het rapport. 

Zie het bericht de ‘zes belangrijkste technologietrends voor CIOs en ICT managers’ voor een overzicht van alle trends.

Nieuws