PwC: Sociale media nog geen volwaardig sales kanaal

31 januari 2013 Consultancy.nl

Sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn dragen weinig bij aan de omzetcijfers van retailers. En ondanks de sterk toegenomen populariteit, een trend dat zich ook de komende periode zal voortzetten, blijft de commerciële bijdrage van sociale media de komende jaren gering. Dat concludeert PwC op basis van onderzoek onder 11.000 consumenten in 11 landen, waaronder Nederland.
 
Sociale media
Al jaren worden social media gezien als een van de belangrijkste commerciële megatrends voor het bedrijfsleven. In 2011 becijferde Booz & Company dat de wereldwijde omzet van verkopen via sociale media tussen 2011 en 2016 zou verzesvoudigen naar $30 miljard. De studie van PwC, genaamd ‘Demystifying the online shopper: 10 myths of multichannel retailing’ beaamt de megapotentie van social media maar zet tegelijkertijd een rem op de directe en korte termijn impact op omzetcijfers.
 
Sociale media volwaardig sales kanaal?
Uit het onderzoek blijkt dat circa de helft van consumenten dagelijks gebruik maakt van social media kanalen, maar dat een fractie daarvan de platformen daadwerkelijk gebruikt voor het doen van aankopen. 70% van de consumenten geeft zelfs aan dat ze social media nooit inzetten voor aankopen. Sociale media worden daarentegen juist gebruikt voor het volgen van de ontwikkelingen van bedrijven en customer service. Wanneer consumenten een product willen aanschaffen dan doen ze dat in de meeste gevallen in een fysieke winkel of via hun PC/laptop. Pas op de 6e plaats worden social media genoemd, na de antwoorden ‘bestellen via een catalogus’ (offline) en aankopen via een ‘tablet’ of ‘smartphone’.
 
PwC - Online Shopping Channels
 
De consultants concluderen hieruit dat sociale media nog niet als een volwaardig sales kanaal kunnen worden gezien. Desondanks spelen social media een belangrijke rol in eerdere fases van het salesproces. Zo staat de awareness die social media kan creëren rondom een retailer of merk buiten kijf. Ook heeft het een sterk positief effect op de ROI van marketing en communicatie uitingen. PwC adviseert retailers dan ook om sociale media te verankeren binnen een multichannel retail strategie in plaats van ze te beoordelen als een zelfstandig afzetkanaal.
 
Gerelateerde berichten:
- Booz: social media verkopen verzesvoudigd in 5 jaar
- Deloitte: Nederland middenmoter in e-commerce
- AT Kearney: Top 10 e-commerce markten met potentie
- Boer & Croon: Nieuw ROI model voor social media

Nieuws

Meer nieuws over