India groeimarkt voor McKinsey Family Business

31 januari 2013 Consultancy.nl

McKinsey & Company staat erom bekend ‘s werelds meest prestigieuze multinationals te bedienen. Volgens zijn eigen schattingen heeft ‘The Firm’ in de afgelopen tien jaar een “overgrote meerderheid” van de Fortune 500-bedrijven geadviseerd. Het strategie adviesbureau werkt echter niet alleen voor grote organisaties, maar vergroot in toenemende mate zijn internationale voetafdruk in de advisering van familiebedrijven en kleinere firma’s. Na het opbouwen van een sterke positie in de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië, is India zijn nieuwe doelwit. Dat zei Heinz-Peter Elstrodt, Global Leader van de Family Business Practice van het adviesbureau, tegenover de Indiase media.

McKinsey’s Family Business Practice helpt familiebedrijven met de transformatie naar professioneel gerunde ondernemingen. Het dienstenaanbod omvat strategie, business model design, organization design en het ontwikkelen van een target operating model.

Megapotentie
In de ogen van Elstrodt heeft de India’s familiebedrijvenmarkt een megapotentie voor de Indiase en internationale economie. “In opkomende markten zijn veel bedrijven die ooit begonnen als kleine familiebedrijven, uitgegroeid tot een grote kracht in hun economieën.” De huidige generatie van Indiase familiebedrijven begint nu exponentieel te groeien en betreedt nieuwe markten. Volgens de McKinsey adviseur zullen zij, samen met Chinese en andere Aziatische firma’s, het competitieve landschap net onder het corporate niveau gaan veranderen.

Opvolging
De consultant ziet desalniettemin een grote uitdaging voor de opkomende Indiase bedrijven. In vergelijking met Europa, de Verenigde Staten, Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika zijn Indiase familiebedrijven relatief jong (eerste en tweede generatie versus derde en vierde generatie elders). “Indiase bedrijven moeten nu uitvinden hoe ze zichzelf willen besturen en zich duurzaam kunnen maken, ook na vertrekt van hun oprichters”, zegt Elstrodt.

Nieuws