Deloitte: Privatisering van omroepen kost miljarden

29 juni 2011 Consultancy.nl

De privatisering van televisiekanalen levert geen efficiency op, maar leidt juist tot enorme extra kosten voor de economie. Dit blijkt uit een onderzoek van Deloitte. Het adviesbureau onderzocht verschillende case-studies, waaronder CBC in Canada en BBC in het Verenigd Koninkrijk.

De opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is vooral interessant met het oog op de huidige plannen van het kabinet om de Nederlandse omroepen te herstructureren. De hervorming van de Nederlandse omroepen wordt begeleid door adviesbureau Boston Consulting Group (BCG), dat €1,1 miljoen betaald krijgt voor het onderzoek.

TV channels

Economische waarde van televisiekanalen
Deloitte heeft een analytische methode ontwikkeld om de waarde van televisiekanalen voor een economie te meten. Ook kunnen de waardeveranderingen door bijvoorbeeld privatisering worden gemeten. Daarbij is zowel directe als indirecte impact meetbaar. Deloitte berekende in het geval van CBC in Canada dat de totale economische impact op de Canadese economie ongeveer $3,7 miljard bedraagt. Een geprivatiseerde CBC zou de economie van Canada ongeveer $1,3 miljard kosten. Anders geformuleerd: CBC’s netto toegevoegde waarde is $1,3 miljard.

Negatieve effecten privatisering
Privatisering van CBC zou leiden tot minder uitgaven aan Canadese content en veel meer uitgaven aan buitenlandse programmering. Daarbij zou privatisering een negatieve invloed hebben op productiebedrijven, lokale economieën en innovatie in nieuwe technologie.

Nieuws