Sterke groei voor Double Effect Singapore in 1e jaar

25 januari 2013 Consultancy.nl

Medio augustus 2011 opende Double Effect haar eerste kantoor in het buitenland, midden in het ‘Financial District’ van Singapore. Twee consultants van de Nederlandse vestiging (Bas Heijnen en Jeroen Bos) verhuisden naar Singapore om het kantoor op te bouwen. Consultancy.nl kijkt samen met Double Effect mede-oprichter Bas Heijnen terug naar de ontwikkelingen van het afgelopen jaar.
 
Hoe heeft het kantoor van Double Effect in Singapore zich het afgelopen jaar ontwikkeld?
De essentie in het opzetten van een consultancy kantoor is het ‘vinden’ en ‘binden’ van de juiste consultants en het mogen samenwerken met klanten op interessante projecten. Gelukkig hebben we op beide vlakken de afgelopen periode een aantal mooie stappen kunnen zetten.
 
Naast het opzetten van het kantoor met een kern van consultants van ons Amsterdamse kantoor, hebben we een aantal zeer talentvolle mensen in de lokale markt kunnen aannemen. Inmiddels is ons team in Singapore gegroeid naar een mooie mix van 11 consultants. Een leuke bijkomstigheid aan Singapore is het grote aantal nationaliteiten waarmee je werkt. Ons Double Effect team bestaat inmiddels uit 5 nationaliteiten; Singaporees, Maleisisch, Filipijns, Indiaas en natuurlijk Nederlands.
 
Daarnaast hebben we direct vanaf het begin kunnen werken aan een aantal mooie en strategische projecten bij verschillende Europese, Aziatische en Australische klanten. Met name het werken voor en met Singaporese en regionale klanten was een van onze grootste doelstellingen. Gelukkig hebben we daar in de eerste periode al vorm aan kunnen geven. Een prachtig voorbeeld is onze samenwerking met een Singaporese klant die een nieuwe asset class aan het introduceren is en deze via bestaande ‘beurzen’ wil gaan aanbieden aan de markt. Een bijzonder interessante, leerzame en ondernemende uitdaging die we daar gezamenlijk zijn aangegaan!

Bas Heijnen - Double Effect 

Een consultancykantoor van de grond af opbouwen is een ingewikkelde opgave. Adviesbureaus houden in de eerste jaren vaak rekening met een ‘slow start’. Hoe verklaar je het snelle succes van Double Effect in Singapore?
Helemaal mee eens en dit is ook iets waar onze Raad van Advies ons meerdere malen op heeft gewezen. Aan de opening van ons kantoor in Singapore is dan ook een uitgebreide en langdurige voorbereidingsperiode vooraf gegaan. Na de nodige ‘desk-research’ zijn we een aantal maanden bezig geweest met het activeren van ons netwerk, het voeren van eerste klant-gesprekken en het op zetten van de nodige infrastructuur (kantoor, recruiters, universiteiten, juridisch, werkvergunningen, persoonlijke zaken als ‘housing’ e.d.). Hierdoor konden we vrijwel vanaf de start bezig zijn met onze (potentiele) klanten en consultants in plaats van een eindeloze stroom aan logistieke zaken. We hebben het eigenlijk aangepakt als een ‘klant-project’, goede voorbereiding maakt een ‘makkelijkere’ en meer voorspelbare implementatie!

Terugkijkend op het eerste jaar, wat was tot dusver de grootste uitdaging?
De eerste periode is bijzonder inspirerend geweest doordat we vanaf ‘scratch’ konden beginnen, maar dit heeft natuurlijk ook voor de nodige uitdagingen gezorgd. De grootste uitdaging was (en is) de beperkte naamsbekendheid en trackrecord die je in de lokale markt hebt. Double Effect is geen ‘bekende naam’ in de markt waardoor je bij zowel klanten als bij de recruitment van nieuwe consultants weer echt het bedrijf, de cultuur en de drive en het enthousiasme aan het ‘verkopen’ bent.
 
Uiteraard is dat ook exact wat de essentie achter Double Effect is en het is goed om dat weer expliciet te moeten maken. Dit heeft ook zeker wat nieuwe inzichten gegeven die we in ons Nederlandse kantoor gebruiken!

Wat zijn de belangrijkste doelstelling voor het komende jaar?
De financiële crisis heeft ook z’n weerslag in Singapore en de regio. Dit maakt groei – net als in Europa – uitdagender. Wij geloven echter sterk in onze strategie als niche-Financial Services consultant die ook in mindere economische tijden het verschil kan maken voor en met onze klanten.
 
We willen ons Singapore team dan ook laten doorgroeien naar een ‘stabiel-draaiend’ kantoor. Dat betekent in de praktijk dat we de komende tijd streven naar een team van ongeveer 20 consultants om onze huidige klanten van onze diensten te kunnen blijven voorzien en onze klantenbasis verder uit breiden.

Welke culturele verschillen merk je tussen werken met Nederlanders en Aziaten?
Consultancy is een “people-driven-business” die voornamelijk afhankelijk is van het individu en niet het grotere geheel. Het gebruik van stereo-typen (Aziaten of Nederlanders) heeft daardoor bijzonder weinig nut. Echter om de kans op succes in de carrière van onze nieuwe collega’s binnen Double Effect te vergroten zijn we wel op zoek naar mensen die een brede blik op de wereld hebben. Het mooie is dat dit eigenlijk niet, verschilt van ons Amsterdamse aannamebeleid.
 
In het dagelijks leven kom je natuurlijk wel veel verschillen tegen. Singaporesen lijken in z’n algemeenheid langer te werken, meer van lekker eten te houden, shoppen tot nationale volkssport te hebben uitgeroepen en – net zoals Nederlanders – eindeloos kunnen klagen over het weer, de politiek, nieuwe bouwplannen etc. Na anderhalf jaar voelen wij – de Nederlanders in Singapore – ons dus prima thuis!
 
Hoe zorgt het MT ervoor dat de cultuur van Double Effect ook in Singapore behouden blijft?
Onze vijf Double Effect kernwaarden zijn niet aan landsgrenzen gebonden en ook hier in Singapore ‘doorleven’ we die dagelijks.

- groei door samenwerking
- klant- en resultaat gedreven
- integer, duidelijk en authentiek
- intrinsieke motivatie & kennis resulteert in kwaliteit
- “work hard, play hard; together”

 

De manier waarop hier uiting aan wordt gegeven verschilt  enigszins van ons Nederlandse kantoor, maar dat wordt meer ingegeven door de omgeving en de fase waarin Double Effect Singapore zich bevindt dan een andere ‘cultuur’.

 Daarnaast vindt er veel interactie plaats tussen beide kantoren. Onze Singaporese consultants gaan in hen eerste jaar voor een periode van 3 weken naar ons Nederlandse kantoor om te worden getraind, de mensen te leren kennen en onze Europese projecten te zien. Inmiddels is de uitwisseling op project basis tussen het Amsterdamse en Singapore team (en vice versa) ook een feit. Het openen van een kantoor in Singapore heeft er ook toe bijgedragen dat onze Amsterdamse consultants vaker dan voorheen een vakantie in Azie plannen en dan Singapore als uitvalsbasis nemen voor een paar dagen. Om het ‘global team gevoel’ verder te versterken, brengen we onze beide kantoren jaarlijks bij elkaar gedurende onze gezamenlijke Double Effect trip. Deze vindt plaats op een jaarlijks wisselende, unieke locatie ergens op deze aardbol.

Ten slotte, Singapore staat vooral bekend om hoe schoon de stad is en de enorme welvaart. Hoe bevalt het leven in Singapore?
Heel kort en bondig: Het leven bevalt prima!

Nieuws

Meer nieuws over