Capgemini Consulting: Mobile biedt HR veel voordelen

25 januari 2013 Consultancy.nl

In een recordtempo zijn smartphones en tablets onderdeel van ons leven geworden. De verkoopcijfers rijzen de pan uit en overstijgen sinds vorig jaar zelfs die van traditionele desktops en notebook PC’s. Overal om ons heen zien wij mensen staren naar hun smartphone of tablet; navigeren, foto’s maken, Facebooken, Tweeten, e-mailen, banktransacties uitvoeren, online winkelen, gamen etc.. De mogelijkheden lijken grenzeloos.
 
Veel organisaties gebruiken de voordelen van mobiele technologie voor externe, klantgerichte uitingen. Ook functionele afdelingen, met name HR, kunnen veel baat hebben bij mobiele technologie. HR heeft nog flink wat stappen te zetten om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de nieuwe generatie van managers en medewerkers.
 
In welk opzicht loop HR achter?
Even langslopen bij HR is al lang niet meer van deze tijd. Efficiencyslagen, standaardisatie en nieuwe technologieën hebben bijgedragen aan de ontwikkeling dat de HR dienstverlening steeds meer via de click-call-face kanalen verloopt. Dat heeft geleid tot minder HR FTE en een meer dominante digitale factor. De vraag naar nieuwe digitale HR toepassingen blijft groeien door de verwachtingen van nieuwe generaties, die de arbeidsmarkt betreden en de toename van het aantal mobiele medewerkers door Het Nieuwe Werken. We voelen ons steeds meer op ons gemak met technologie in het dagelijks leven, waardoor er een overlap ontstaat in het gebruik van verschillende apparaten in het persoonlijke en professionele leven. Dit leidt tot hoge verwachtingen ten aanzien van interne bedrijfsprocessen en -systemen. De click-call-face kanalen voldoen niet meer aan de wensen van de medewerkers. Medewerkers zijn meer onderweg, minder gebonden aan een vaste werkplek en gewend aan de gemakken van nieuwe digitale toepassingen, die gebruikelijk zijn bij een smartphone en tablet; intuïtief en overal toegankelijk.
 
Maak HR toegankelijk via smartphones en tablets
Wat kan mobile voor HR betekenen? Het is mogelijk dat HR dienstverlening overal, wanneer en hoe je maar wilt kan worden gebruikt, ongeacht het medium. De mogelijkheid direct HR vragen te kunnen beantwoorden is efficiënt en effectief. HR data, in dashboards of op zichzelf staand, is altijd en overal benaderbaar. Ook bij het nemen van besluiten in vergaderingen is er geen afhankelijkheid meer van een vaste werkplek. De afhandeling van HR processen met approval momenten kan continu doorgang vinden. Medewerkers en lijnmanagers worden zo in staat gesteld om HR activiteiten uit te voeren, op het moment dat zij dit willen. Na een lange werkdag is het dan niet meer nodig om in te loggen vanuit huis, omdat Mobile HR dezelfde dienstverlening kan aanbieden via een HR app(licatie). De nieuwe spelers op de HR systemenmarkt spelen hier slim op in door HR apps aan te bieden die naadloos aansluiten op hun software. Maar ook SAP, Peoplesoft en Oracle Fusion stappen op de mobile HR trein.
 
Wat zijn de uitdagingen voor Mobile HR?
We zien dat de ontwikkeling van deze nieuwe apps nieuwe vragen met zich meebrengt voor organisaties. Organisaties dienen goed na te denken over de doelen die zij willen bereiken. Past Mobile HR in de organisatiecultuur, hoe zit het met de security van data als iedereen overal HR gegevens kan raadplegen? Zijn de systemen via verschillende apparaten benaderbaar en zijn de processen dan nog wel efficiënt? Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een performance review op een smartphone; veel typen op een klein aanraakscherm is niet ideaal. Denk ook aan praktische zaken, zoals de beschikbaarheid van de juiste apparatuur voor de medewerkers, waarmee zij gefaciliteerd worden in hun werk. En zit daar een passend abonnement op? Hoe kan gezorgd worden dat de kosten voor het mobiele dataverkeer niet de pan uit rijzen? Het is zaak vooraf kritisch te kijken naar het HR service model en te bepalen welke processen mobile aan te bieden. Bedenk ook vooral dat het mobile kanaal de HR dienstverlening versterkt, echter zal het nooit een volledige vervanger zijn voor de bestaande click-call-face kanalen.
 
HR heeft nu de kans om zich digitaal en innovatief op de kaart te zetten. Echter zal HR de dialoog aan moeten gaan met IT en Security om samen een succes te maken van een toegankelijke en gebruiksvriendelijke toepassing van Mobile HR. Aan HR de taak om de obstakels te overwinnen en de verwachtingen van managers en medewerkers waar te maken; door overal, wanneer en hoe je maar wilt beschikbaar te zijn.
 
De visie van Capgemini Consulting op Mobile HR
 

 
Een artikel van Tanja van der Vleuten (Senior Consultant) en Liesbeth Dijkgraaf (Senior Consultant), beiden adviseurs bij de People & Performance tak van Capgemini Consulting. Het artikel is eerder geplaatst op de People & Performance blog van het adviesbureau.
 

Capgemini Consulting - People & Performance Blog

Nieuws

Meer nieuws over