Roland Berger: overcapaciteit in lithium ion markt

12 juni 2012 Consultancy.nl

Overproductie en dalende prijzen van lithium-ion batterijen leiden tot een sterke consolidatie in de wereldwijde markt. Kleinere partijen worden verdrongen en de markt zal grotendeels worden gedomineerd door vijf grote spelers. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van internationaal onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. 

Het strategie adviesbureau doet al jaren onderzoek naar de markt voor lithium-ion batterijen in zowel auto’s, vrachtwagens en bussen met hybride en elektrische aandrijvingssystemen. In 2010 concludeerde Roland Berger ook al dat een consolidatieslag zou plaatsvinden in batterij sector. In het vorige onderzoek, uitgebracht in september 2011, kwam met name naar voren dat de markt voor lithium-ion batterijen explosief gaat groeien in de komende jaren.

Two electric cars are parked at a parking spot while they are being recharged at a power station

Dynamische markt
De markt voor lithium-ion batterijen voor elektrische voertuigen is zeer dynamisch. Roland Berger verwacht dat personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen in 2015 meer dan 85% van de totale markt voor lithium-ion batterijen beslaan en voorspelt dat er jaarlijks meer dan 4 miljoen voertuigen met elektrische, hybrde of plug-in hybride aandrijvingssystemen (xEV’s) van de productieband gaan rollen. Wereldwijd zijn er meer dan honderd bedrijven die hierop willen inspelen. De productie zal in 2015 echter tweemaal zo groot zijn als de vraag naar deze batterijen, met een grote druk op de prijzen als gevolg. 

Voor 2015 voorziet Roland Berger dat autofabrikanten te maken krijgen met prijzen tussen EUR 180-200 /kWh voor high-energy batterijen als de afname minder wordt. Dit betekent een daling van ongeveer 5 tot 10% op de huidige marges. Vooral de kleine spelers, die in 2015 een gezamenlijk marktaandeel van slechts 2% zullen hebben, krijgen het hierdoor zwaar te voorduren. De concurrentie zal de komende jaren sterk toenemen en de markt wordt in 2015 voor bijna 70% beheerst door de vijf grote spelers: AESC, LG Chem, Panasonic/Sanyo, A123 en SB LiMotive. 

Chinese fabrikanten winnen terrein
Naast de Westerse marktleiders neemt ook de concurrentie uit China verder toe. In 2015 beheersen Chinese fabrikanten ongeveer 8% van de wereldmarkt. “China zelf zou in 2020 wel eens de grootste markt voor e-mobility kunnen zijn. Voor internationale accufabrikanten is deze trend zowel een kans als een uitdaging. Accufabrikanten zullen zich zo goed mogelijk moeten positioneren op de Chinese markt als ze op lange termijn succesvol willen blijven" aldus René Seyger, partner bij Roland Berger Nederland.

Nieuws