Outsourcing het probleem bij Boeing 787 Dreamliner

22 januari 2013 Consultancy.nl

Het paradepaardje van Boeing, de nieuwe 787 Dreamliner, heeft de afgelopen weken flinke klappen gekregen. Na een serie van serieuze incidenten besloot de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA afgelopen donderdag om alle Dreamliners wereldwijd aan de grond te houden. Terwijl inspecteurs en experts van Boeing druk bezig zijn met het zoeken naar oplossingen, komen er steeds meer berichten naar buiten over de mogelijke oorzaken. Kenners zijn het zelfs met elkaar eens: het ligt aan outsourcing. Ook de Amerikaanse ingenieursvakbond SPEEA suggereert voorzichtig dat uitbesteding van productie en bepaalde processen een waarschijnlijke oorzaak is van de problemen.
 
De Poolse luchtvaartmaatschappij LOT is de enige die in Europa met het toestel vliegt. Vorig jaar maakte Air France-KLM bekend dat het 25 Dreamliners heeft besteld, die vanaf 2015 worden geleverd.
 
Outsourcing
Het productieproces van de Dreamliner is een van de meest geavanceerde processen binnen de luchtvaartindustrie. Om het proces zo goedkoop en efficient mogelijk te maken heeft Boeing een groot gedeelte van het proces uitbesteed. Zo wordt de Dreamliner geproduceerd op maar liefst 135 sites door 50 onderaannemers. Volgens een schatting van de Washington Post, komt meer dan 40% van de Dreamliner’s onderdelen van overzees. – ter vergelijking de Boeing 747 vliegtuigen hebben slechts 5% buitenlands materiaal. De meeste onderdelen komen uit Frankrijk, Japen, Italie, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Een overzicht:
 
Boeing 787 Dreamliner
 
Qua vliegtuigveiligheid  kleven er 2 grote nadelen aan de hoge mate van outsourcing. Ten eerste, het productieproces is veel complexer en het testen van geintegreerde onderdelen vormt een uitdaging. “Sommige van de door de verre leveranciers geproduceerde onderdelen passen niet bij elkaar” bekent een voormalig Boeing ingenieur tegenover de Amerikaanse krant. In het bijzonder op het gebied van vliegtuig electronica is co-afhankelijkheid tussen diverse elementen essentieel voor veiligheid. Ten tweede, vertrouwen op buitenlandse leveranciers betekent dat Boeing de leverancier op het woord moet geloven dat de kwaliteit van producten op orde is. Aangezien kwaliteitsexperts zeer schaars zijn brengt dit grote risico’s met zich mee, aldus luchtvaartconsultant Scott Hamilton: “Er zijn niet zoveel gewalificeerde experts in de markt. Hoe kan Boeing zeker zijn dat ze krijgen wat hen beloofd is?”
 
Outsourcing hoog risico
Analisten zijn altijd sceptisch geweest ten aanzien van de outsourcing van productie binnen de luchtvaart sector vanwege de hoge risico’s. Een aantal jaar geleden bracht het strategie adviesbureau een rapport uit waarin ze de luchtvaartindustrie waarschuwde over de mogelijke negatieve gevolgen van deze aanhoudende trend: “Op alarmerende schaal kiezen bedrijven voor outsourcing van hun operaties en benutten hun supply chain vanuit lage-kosten landen zonder eerst een goede integrale business case te onderzoeken. Er heerst helaas kuddegedrag binnen de luchtvaartindustrie” aldus de consultants van McKinsey & Company.
 
In de komende weken zal duidelijk worden wat er precies mis is met de 787.

Nieuws

Meer nieuws over