Berenschot: Europa verliest marktaandeel in Afrika

21 januari 2013 Consultancy.nl

Europese ondernemingen verliezen snel terrein in Afrika. Ze zijn zo gericht op groeimarkten in Zuid-Amerika en Azie, dat ze nauwelijks merken dat Braziliaanse, Chinese en Indiase bedrijven ondertussen de opkomende economieën van Afrika verdelen. Ze deden het aandeel van Europa in de wereldwijde handel met Afrika slinken van 50% in 1990 tot minder dan een kwart nu. Dit blijkt uit onderzoek van Berenschot en de RSM Erasmus Universiteit Rotterdam onder 110 bedrijven.
 
Het onderzoek 'Doing business in Africa - a strategic guide for entrepreneurs' is vorige week overhandigd aan Lilianne Ploumen, minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
 
Afrika nieuwe groeimarkt
Diverse adviesbureaus hebben in de afgelopen jaren de economische potentie van Afrika uitgelicht. Zo stelde Bain & Company vast dat de financiële sector binnen Afrika het komende decennim double-digit groeicijfers zal boeken. In het rapport ‘Inside Africa’ concludeert Roland Berger dat Afrika de nieuwste wereldwijde groeiregio wordt en, op een gegeven moment, de BRIC landen voorbij zal gaan als het gaat om economische groei. Ook Berenschot is positief over de potentie, al stelt het dat op korte termijn de groei afkomstig zal zijn van met name vijf landen: Nigeria, Ethiopia, Kenia, Zuid-Afrika en Tanzania (NEKST; Zuid-Afrika gebaseerd op South-Africa).
 
Berenschot - Doing Business in Africa
 
Nederland loopt achter
Van de 49 landen in sub-Sahara Afrika is minstens de helft commercieel interessant voor Nederlandse bedrijven. Toch lopen Nederlandse bedrijvan als het gaat om investeringen in Afrika. Volgens Berenschot zijn er diverse redenen. Zo is er een gebrek aan urgentie bij de politiek, zijn er gaten in het diplomatieke netwerk en hebben Nederlandse ondernemers beperkte toegang tot financiering als het gaat om investeringen in Afrika. Daarnaast kampen Nederlandse ondernemers met een vertroebeld beeld van Afrika, met name door de negatieve mediaandacht in de media. Dat is zonde, vindt Marjolein Lem, consultant bij het organisatieadviesbureau: "Bedrijven die in Afrika zitten, behalen goede resultaten. 65% van de onderzochte Nederlandse ondernemingen die al in Afrika zitten zijn tevreden met hun omzet en 95% denkt erover de komende jaren uit te breiden."

Nieuws

Meer nieuws over