Roland Berger: China strategische groeimarkt EU bedrijven

11 augustus 2011 Consultancy.nl

Europese bedrijven beschouwen China steeds meer als een belangrijke strategische groeimarkt. Dit ondanks de bezorgdheid over toenemende concurrentie en de oneerlijke behandeling door de overheid ten opzichte van binnenlandse bedrijven. Dit blijkt uit de ‘European Business Confidence Survey 2011’ van Roland Berger Strategy Consultants en de European Union Chamber of Commerce in China onder bijna 600 Europese bedrijven.

Oneerlijke behandeling
De groei van Europese bedrijven in de Chinese markt is het afgelopen jaar sterk toegenomen. De omzet van meer dan driekwart van de bedrijven (78%) steeg significant in 2010 en deze bedrijven zijn dan ook optimistisch over verdere groei in China in hun sector. Toch waarschuwen de consultants dat er het een en ander moet veranderen. Europese bedrijven in China hebben te maken met een steeds strengere wet- en regelgeving. Ze maken zich zorgen over de oneerlijke behandeling die zij ervaren ten opzichte van binnenlandse bedrijven. 

Door een gevoel van oneerlijke concurrentievoorwaarden, belemmeringen en discriminatie door de overheid neemt de behoefte aan transparantie toe. Bijna negen op de tien bedrijven (88%) geeft dan ook aan dat de ontwikkeling en uitvoering van transparant beleid noodzakelijk is voor de economische ontwikkeling van China de komende jaren. "We willen niet bevoordeeld worden, maar we vragen een gelijke behandeling en een open marktomgeving,” zegt Davide Cucino, voorzitter van de European Union Chamber of Commerce in China. "De bezorgdheid over de oneerlijke behandeling door een protectionistische houding van de overheid kan ervoor zorgen dat China als strategische groeimarkt op lange termijn in twijfel wordt getrokken." 

Weinig vertrouwen in Chinese overheid
Belemmeringen door de wet- en regelgeving vormen zowel voor de huidige als de toekomstige bedrijfsactiviteiten het grootste obstakel voor Europese bedrijven. Hoewel de Europese bedrijven vertrouwen hebben in de bereidheid van de overheid in het wijzigen van de wet- en regelgeving, ontbreekt het vertrouwen in de uitvoering hiervan. 

Onderscheidend assortiment
Daarnaast hebben Europese organisaties steeds te maken met toenemende concurrentie in China van zowel internationale als binnenlandse bedrijven. Binnenlandse bedrijven hebben zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld op het gebied van naamsbekendheid, marketing & sales en de kwaliteit van producten en diensten. Europese bedrijven kunnen de concurrentie alleen voor blijven als zij de behoeften van lokale klanten en consumenten daadwerkelijk begrijpen. Daarbij is een onderscheidend assortiment van producten en diensten noodzakelijk. “Zo zie je dat een Philips daar al jarenlang op inspeelt door een belangrijk deel van haar R&D ook lokaal in China uit te voeren, juist ook om zo goed  mogelijk te kunnen inspelen op de specifieke vereisten van de lokale consument,” aldus Benno van Dongen, partner van het strategie adviesbureau in Nederland.

Nieuws

Meer nieuws over