5 vragen aan accountancy- en belastingadvieskantoor Berk

19 maart 2009 Consultancy.nl

Berk legt zich toe op accountancy en belastingadvies. Met 900 medewerkers, verspreid over 18 vestigingen in Nederland, worden jaarlijks meer dan 10.000 klanten in de markt van middelgrote en kleinere ondernemingen door het adviesbureau van advies en audit voorzien. 

Wat zijn de voordelen van werken bij een middelgroot bedrijf zoals Berk?
Door de relatief kleine omvang van onze organisatie, in vergelijking met de grotere kantoren, is er snel overzicht. Dit geldt zowel bij de klant als op kantoor. Je werkt met een grotere mate van zelfstandigheid en er is meer variatie in klanten en in werkzaamheden. Zo hoef je bijvoorbeeld niet drie weken lang de debiteuren te controleren. Een ander voordeel van werken bij een middelgroot bedrijf is dat je te maken krijgt met meer uitdagende problematiek zonder dat je hier direct specialist voor hoeft te zijn. Bij Berk ben je een generalist met voldoende uitdaging voor specifieke problemen. Dat neemt niet weg dat de doorgroeimogelijkheden tot specialist er niet zijn. Wanneer je de ambitie hebt, bestaat er uiteraard de mogelijkheid om je te ontwikkelen als specialist.

Binnen ons bedrijf staat kwaliteit hoog in het vaandel. Berk beschikt over een OOB vergunning, afgegeven door de Autoriteit Financiële Markten. Dit houdt in dat we de wettelijke controles voor elke onderneming mogen uitvoeren. Berk richt zich met name op middelgrote en kleine ondernemingen in het MKB. Zestig procent van onze klanten bestaat uit familiebedrijven. Dit betekent dat je vaak met de DGA om tafel zit en dat de lijntjes kort zijn. Verder hebben wij zelf BEAT ontwikkeld. Een systeem speciaal ontwikkeld voor het controleren van de jaarrekening. Het leuke aan BEAT is dat het duidelijke structuur biedt en helemaal toegesneden is op de Nederlandse situatie. BEAT wordt door ons eigen Bureau Vaktechniek beheerd. Daarnaast biedt Berk goede doorgroei- mogelijkheden door middel van het Talent Development Programma en het Management Development Programma. 

In welke mate is netwerken belangrijk?
Netwerken is zeker van belang en wordt steeds belangrijker naarmate je hoger in je functie komt. Het netwerken gebeurt vooral op het gebied van acquisitie. Voor het verkrijgen van nieuwe opdrachten speelt netwerken dus absoluut een rol. Immers, wanneer er bij een klant goed werk wordt geleverd zal deze klant onze naam verspreiden met als mogelijk gevolg; een nieuwe opdracht. Het persoonlijk netwerk speelt daarin ook een rol. Daarnaast zijn wij onafhankelijk lid van het internationale samenwerkingsverband Baker Tilly, waaruit we ook (internationale) opdrachten verkrijgen.

Hoe verloopt gemiddeld het arbeidspad van een werknemer?
Als starter begin je in de functie van assistent accountant, waarna je door kan groeien naar de volgende functie; opdrachtleider. Op het moment van het behalen van je RA-titel groei je door naar junior manager. Tegelijkertijd zal er dan ook een traject worden gestart waarin gekeken wordt naar een eventuele benoeming tot manager. Eén voorwaarde hiervoor is wel dat je minimaal één jaar ingeschreven staat in het beroepsregister. Na je benoeming is er de mogelijkheid om een verdere stap in je carrière te maken in de richting van senior manager en uiteindelijk zelfs tot partner. Dit traject duurt gemiddeld 12 jaar, uiteraard afhankelijk van hoe snel je je studie afrond en afhankelijk van je ambitie. Iedere medewerker groeit dus in zijn eigen tempo en de snelheid waarin deze carrièrestappen elkaar opvolgen verschilt dus per medewerker.

Hoeveel zitten jullie op de weg voor klantenbezoeken?
Berk heeft 18 vestigingen verspreid over het hele land. De noordelijkste vestiging is Zwolle en de zuidelijkste vestiging Eindhoven met een concentratie in de randstad. Onze klanten zijn dan ook vaak in de regio gevestigd en de reistijd is dus beperkt. Wanneer je begint als assistent accountant zal je in het begin vaak bij één klant zitten. Naarmate je verder doorgroeit ga je meerdere bezoeken per dag afleggen. Je hebt gemiddeld twee bezoeken per dag waarbij je in de tussentijd ook nog op kantoor zit. Afhankelijk van de periode ben je gemiddeld drie tot vijf dagen op pad. Als ik naar mijzelf kijk vlieg ik meer dan dat ik met de auto onderweg ben. Mijn verste klant zit in São Paulo. Overigens zitten de meeste klanten in de regio.

Hoe zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?
De secundaire arbeidsvoorwaarden voor een middelgroot kantoor, zoals Berk, zijn vergelijkbaar met die van de ‘grotere bedrijven’. Binnen de secundaire arbeidsvoorwaarden vallen een auto van de zaak, kostenvergoeding, goede opleidingsvoorzieningen, levensloopregeling, spaarloon, flexibele werktijden, uitbetaling van overuren, enzovoort. Allemaal arbeidsvoorwaarden die Berk kent. Door de werknemers van Berk wordt de auto van de zaak, de kostenvergoeding, de bonus en de opleidingsmogelijkheden het meest gewaardeerd.

Nieuws

Meer nieuws over