5 vragen aan advieskantoor Grant Thornton

18 februari 2009 Consultancy.nl

Grant Thornton werkt voor een verscheidenheid aan cliënten: bedrijven in het MKB-segment, grotere (inter)nationale ondernemingen, dga’s en vermogende particulieren. Wij bieden onze cliënten een compleet pakket aan van diensten op het gebied van accountancy, fiscale, juridische en specialistische zaken. Grant Thornton werkt vanuit 8 vestigingen in de Randstad met 550 collega’s.

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat je zelfstandig je eerste ‘eigen’ klus krijgt?
Wij werken in teamverband aan opdrachten. Dit geldt voor zowel controle- als samenstelopdrachten. Een manager stuurt de opdracht aan en leidt het team van één of meer assistenten en relatiebeheerders. De partner heeft de eindverantwoordelijkheid. Het werk dat voortkomt uit de opdracht wordt verdeeld binnen het team. Vanaf je eerste werkdag krijg je bij ons dus al je eigen ‘klus’. We starten de opdracht met uitleg van een meer ervaren teamlid op wie je tijdens de opdracht een beroep kunt doen voor extra uitleg. Na afloop wordt je werk gereviewd en krijg je feedback. Hierdoor leer je snel en groei je in kennis en kunde. De zwaarte van de klus en de verantwoordelijkheid die je krijgt worden groter naarmate je kennis en ervaring toeneemt. Na gemiddeld één jaar ga je zelf junior assistenten begeleiden. Bij Grant Thornton groei je gemiddeld elke twee à drie jaar door naar een volgende functie, een functie met meer verantwoordelijkheid.

Relatiemanagement of timemanagement?
Relatiemanagement en timemanagement zijn beide belangrijke aspecten voor een accountants- en adviesorganisatie, zeker voor Grant Thornton. Wij besteden hier aandacht aan in onze interne opleidingen en bieden trainingen aan op het gebied van sociale vaardigheden en timemanagement. Op alle niveaus is het belangrijk de werkzaamheden uit te voeren binnen de geplande tijd. Bij een eventuele uitloop probeert de manager de nog uit te voeren werkzaamheden over de teamleden te verdelen zodat de met de cliënt afgesproken deadlines worden gehaald. Ook relatiemanagement is op elk niveau van belang.

Als assistent onderhoud je al contacten met diverse sleutelpersonen bij een cliënt. Ben je meer ervaren dan spreek je regelmatig met de directie. Voor beide aspecten geldt dat een goede relatie en een open communicatie met je cliënt essentieel zijn. Bij een goede relatie zijn onderwerpen als vertraging namelijk bespreekbaar en kun je samen met de cliënt een acceptabele oplossing zoeken.

Teamverband versus individueel presteren?
Samenwerken is één van onze kernwaarden. Een goede controle is het resultaat van goed samenwerken binnen het team. Wij werken met een centrale planning. Hierin worden alle werknemers ingepland over de diverse cliënten. Een evenwichtige planning bestaat bij het adviesbureau uit een grote verscheidenheid aan cliënten en werkzaamheden. Bij de planning houden we zoveel mogelijk rekening met individuele wensen en voorkeuren, zoals branches (bijvoorbeeld handelsbedrijven, autodealers of IT-bedrijven), grote of kleinere cliënten, nationale en/of internationale cliënten en de teamsamenstelling. Je leert namelijk het meest door in de beginfase zo breed mogelijk te worden ingezet.

Maar aandacht is er zeker ook voor individuele prestaties. Het kan voorkomen dat een teamlid bovenmatig presteert door werkzaamheden uit te voeren boven het verwachte ervarings- of functieniveau. Deze medewerker kan worden beloond met een snellere doorgroei naar een volgende functie met bijbehorend salarisniveau.

Zijn er wel eens conflicten op de werkvloer?
Waar mensen samenwerken ontstaan wel eens conflicten. In bijna alle gevallen is de (mis) communicatie de oorzaak van het conflict. Voorbeelden van conflicten zijn: wie gaat welke klus doen, wanneer moet het af zijn en wat doe je als het af is. Positief is dat het conflict bijna altijd voortkomt uit de doelstelling om onze cliënten zo goed mogelijk te bedienen. Dit maakt dat we het van elkaar accepteren en dat de onderlinge relatie nooit onder het conflict lijdt. Op onze afdeling zijn er weinig conflicten en als ze er zijn lossen we ze snel op. Binnen het bedrijf proberen we conflicten te voorkomen door elke opdracht te starten met een pre-audit meeting. Hierin worden de werkzaamheden verdeeld, de planning en andere belangrijke afspraken besproken. Tijdens de controleopdracht houdt het team onderling veel contact om de voortgang te bewaken, zodat er bij eventuele afwijkingen tijdig kan worden ingegrepen.

Ligt het salaris voor een soortgelijke functie bij Grant Thornton hoger dan bij een grotere concurrent?
Ons bedrijf biedt een marktconform salaris wat vergelijkbaar is met andere kantoren. Naast dit prima salaris bieden wij ook goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een leaseauto, onkosten- en studiekostenvergoeding. Afhankelijk van je prestaties en werkervaring wordt je salaris jaarlijks verhoogd. In de praktijk zien we dat (assistent) accountants snel in salaris stijgen. Grant Thornton investeert veel in haar medewerkers en biedt interne cursussen aan die passend zijn bij je ervaringsniveau en je eigen wensen. Starters, bijvoorbeeld, volgen ons traineeship. Maar het belangrijkste hebben we eigenlijk nog niet genoemd en dat is natuurlijk de goede werksfeer en de leuke collega’s!

Nieuws