5 vragen aan advieskantoor PricewaterhouseCoopers

04 maart 2009 Consultancy.nl

Bij PricewaterhouseCoopers werken zo’n 4.600 werknemers in Nederland en 150.000 werkne­mers wereldwijd samen, vanuit verschillende kantoren en drie verschillende invalshoeken: Assurance, Tax & Human Resource Services en Advisory. De kracht van de organisatie is het delen van kennis en expertise om zo tot creatieve en effectieve oplossingen en adviezen te komen. Of weet jij* een betere manier om ons te introduceren?

Wat zijn de voordelen van werken in een groot bedrijf, zoals PwC?
Allereerst wil ik graag opmerken dat ieder persoon andere punten in een baan en bedrijf waardeert. In de ogen van de starter met interesse in een groot bedrijf zullen onderstaande punten bestempeld worden als voordelen, terwijl dezelfde punten door iemand met voorkeur voor een kleinere organisatie niet als voordelen worden gezien. Om te beginnen is er bij een groot bedrijf een breed carrièrepad te bewandelen. Je kunt je in allerlei richtingen ontwikkelen: naast het blijven groeien binnen je vakgebied is er namelijk de mogelijkheid om een andere weg in te slaan en jezelf in een ander vakgebied te ontplooien. Juist omdat het adviesbureau meerdere afdelingen heeft zijn de opties groot. Daarnaast bieden wij zowel intern als extern een groot aantal trainingen en opleidingen aan en is er dus alle ruimte om je kennis te verrijken. Een ander voordeel van werken bij een groot bedrijf, zoals PricewaterhouseCoopers, is het uitgebreide klantenbestand; variërend van de kleine ondernemer tot de multinationals. Dankzij ons internationale klantenbestand en vestigingen over de hele wereld is een internationale stap voor onze werknemers zo gezet.

Is er een bedrijfsfysiotherapeut?
Tegenwoordig is het bijna vanzelfsprekend dat elk groter bedrijf naast een bedrijfsarts, bedrijfspsycholoog ook een bedrijfsfysiotherapeut heeft. Ook binnen PricewaterhouseCoopers is dit geen uitzondering. Uit persoonlijke betrokkenheid vinden wij het belangrijk dat de werknemer zich op zijn plek voelt en mentaal en lichamelijk goed in zijn/haar vel zit. Niemand wordt er namelijk beter van wanneer een werknemer (langdurig) ziek is.

Is er veel druk op de werkvloer?
Druk op de werkvloer is een relatief begrip. De één werkt liever in een korte periode intensief en heeft daarna langer vrij en iemand anders vindt het belangrijk om op elke dag balans tussen werk en privé te hebben. Ook daarbij geldt dus: het is een persoonlijke keuze en gevoel van wat ‘druk’ is. En uiteraard is het verschillend tussen de verschillende afdelingen van PwC. Neem bijvoorbeeld de afdeling Assurance. Alvorens studenten in het accountancyvak stappen weten ze dat januari, vanwege de afsluiting van het boekjaar, bekend staat als ‘de drukke maand’. Maar daarentegen hebben de accountants wel de mogelijkheid om in de zomer een langere periode vakantie op te nemen. Bij de afdeling Advisory zijn de pieken een stuk moeilijker vooraf vast te stellen. Op het moment dat er een fusie, overname of onderzoekaanvraag komt zal de werkdruk logischerwijs hoger liggen. Tussen die momenten is het juist heel rustig.  

In welke mate is netwerken belangrijk?
Netwerken is net werken. Natuurlijk is het gezond om verbanden te leggen met collega’s, maar belangrijk is de manier waarop. Zo verstaan wij je collega als kruiwagen gebruiken, om er vervolgens persoonlijk beter van te worden, niet onder netwerken. Met je team nieuwe verbanden leggen en de kennis van andere gebruiken en daar jouw expertise aan toe te voegen is in onze dienstverlening wél belangrijk. De beste prestaties zijn de teamprestaties en niet die van de individu.  In zekere zin kan netwerken bijdragen aan je eigen carrière. Als ze je niet kennen, dan kun je immers ook niet gevonden worden en kun je niet ingepland worden op opdrachten. En vergeet niet dat kwaliteit minstens zo belangrijk is. Kwaliteit verspreidt zich in en rondom je netwerk, met een groter en sterker netwerk als gevolg. Indirect draagt je kwaliteit dus voor een groot gedeelte bij aan het opbouwen en onderhouden van je eigen netwerk.

Zou je de dag van een starter kunnen beschrijven?
De vraag is eigenlijk of er een gemiddelde dag bestaat. Een accountant is gedurende de audit verantwoordelijk voor enkele posten in de balans en/of in de verlies en winstrekening. Elke opdracht vindt plaats in teamverband en met het team zijn er regelmatig afspraken en vergaderingen op het kantoor. Daarnaast heb je als starter ook trainingen en word je veel gecoacht bij werkzaamheden, zodat je continu nieuwe kennis opdoet. Voor de Advisory afdeling start een dag vaak met een kort overleg over de projecten. Vervolgens voer je achtergrondonderzoeken en analyses uit om deze later op de dag te bespreken. Ervaren collega’s nemen de tijd om je als starter wegwijs te maken en extra uitleg te geven.



Nieuws