5 vragen aan Big Four advieskantoor Deloitte

02 februari 2009 Consultancy.nl

All work, no play...no way! Met ongeveer 150.000 werknemers, verspreid over de verschillende vestigingen in de hele wereld, behoort Deloitte tot één van de grootste organisaties op het gebied van accountancy, belastingadvies, consultancy en financieel advies. Net zo divers en inspirerend zijn de opdrachtgevers: overheden, multinationals, non-profitorganisaties en het midden- en kleinbedrijf.

Hoe zijn de internationale mogelijkheden?
Voor ons is talent grensoverschrijdend. Deloitte is een grote internationale organisatie met kantoren verspreid over ruim 140 landen. Internationaal wordt er veel met elkaar samen gewerkt. Door het gebruiken van hetzelfde digitale Audit Systeem zijn klantenbestanden gemakkelijk uitwisselbaar. Een aanzienlijk deel van het klantenbestand bestaat uit internationale klanten, waarvoor medewerkers ook naar het buitenland reizen om opdrachten van een klant uit te voeren. Mocht je langere tijd in het buitenland willen verblijven om daar te werken dan is er die mogelijkheid uiteraard ook. Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde verhaal. Ook op onze Nederlandse kantoren hebben wij dus buitenlandse werknemers van Deloitte werken. Binnen ons bedrijf heb je dus zeker de mogelijkheid om in contact te komen met andere culturen en je internationaal verder te ontwikkelen. Sterker nog, ook voor starters worden deze mogelijkheden de laatste tijd meer en meer aangeboden. Zo hebben de 4de jaars WO-studenten de kans om een wereldstage in verschillende landen aan te nemen.

Teamverband versus individueel presteren?
Veel opdrachten vinden plaats in teamverband. Wij werken als team met elkaar en met de klant. Voor elke klant is een ander team samengesteld. Daarnaast worden ook de trainingen en vaktechnische overleggen veelal in teamverband uitgevoerd. Daarom is het heel belangrijk dat de werknemer goed in een teamverband kan functioneren. Dat betekent onder andere actief luisteren, leren, en feedback geven. Het is overigens niet zo dat individueel presteren niet mee telt. Uiteraard wordt er wel naar individuele prestaties en capaciteiten gekeken en deze factoren spelen zeker ook mee in je beoordeling.

Wat zijn de belangrijkste capaciteiten waarover je moet beschikken voor een baan bij Deloitte?
De uiteindelijke kwaliteit van onze dienstverlening is vrijwel volledig afhankelijk van de kwaliteit van de mensen. De mensen kunnen het bedrijf maken of kraken. Niet voor niets is het belangrijk dat onze werknemers voldoen aan de profielschets voor een bepaalde baan. Welke eigenschappen zijn dan belangrijk? Allereerst is het van belang dat de werknemer een teamplayer is, die ook prima zelfstandig kan werken. Daarnaast wordt vaak ook een gezonde dosis nieuwsgierigheid gevraagd en de ambitie om persoonlijk te groeien. Ook goede communicatievaardigheden zijn onontbeerlijk. Maar wat minstens zo belangrijk is, is de kennis, de wil om kennis over te dragen en de overtuigings-kracht. Zonder kennis van zaken gecombineerd met een goed advies kom je er immers niet.

Zijn er wel eens conflicten op de werkvloer?
Binnen het adviesbureau heerst over het algemeen een prettige en open werksfeer, gericht op persoonlijke groei en ontwikkeling. Natuurlijk bestaat de kans dat een medewerker zich om wat voor reden dan ook niet prettig voelt. Er valt dan te denken aan het ervaren van onenigheid binnen een team of het niet weten hoe om te gaan met een bepaalde klantsituatie. Medewerkers kunnen hiermee naar hun mentor of vertrouwenspersoon, waar op een discrete manier een oplossing wordt gezocht voor een dergelijke situatie.

Bedrijfsborrel of een bedrijfsuitje?
Niet alleen het werk wordt uiterst serieus genomen, ook de gezelligheid is belangrijk. Zo is het op zijn tijd goed om weer eens bij te kletsen met je collega’s tijdens de borrel of om gezellig een wedstrijd te spelen in het bedrijfshockeyteam. Op deze manier leer je ook je collega’s van de andere kant kennen en bouw je aan de teamspirit. Binnen de verschillende afdelingen en kantoren van Deloitte worden borrels en uitjes georganiseerd. Dit varieert van een landelijk festival met optredens met allerlei bekende Nederlanders tot een wekelijkse vrijdagmiddagborrel op kantoor. Zowel de bedrijfsborrel als de bedrijfsuitjes komen dus voor. Daarnaast is er binnen Deloitte ook een wereldwijde traditie, namelijk de Impact Day. Tijdens deze dag hebben de medewerkers de ruimte een actieve bijdrage te leveren aan goede doelen en maatschappelijke organisaties. Dit evenement brengt naast gezelligheid ook de mogelijkheid met zich mee om te werken aan de team building.

Nieuws