Hay Group: Bedrijfscultuur van organisaties niet sterk

14 januari 2013 Consultancy.nl

De bedrijfscultuur is in veel bedrijven ondermaats. Organisaties specialiseren zich onvoldoende, en proberen in plaats daarvan van alles een beetje aan te bieden. Dat zegt Tammy Erickson, adviseur bij organisatieadviesbureau Hay Group en gespecialiseerd in organisaties en leiderschap.

Het is van groot belang dat de cultuur wordt gebaseerd op de strategie en het business model, aldus Erikson: ”Organisaties zijn veel te homogeen geworden. Ze willen alles bieden aan iedereen, doen een beetje van dit en een beetje van dat. We zijn bang om te zeggen: ’Dit is wie we zijn, en dit is wat we doen’. Bedrijven moeten hun belangrijkste speerpunten benoemen en benadrukken, en zo hun cultuur aanscherpen”.

Kennisplatforms
Binnen veel bedrijven is de communicatie onvoldoende, zegt de Hay Group adviseur. Mensen werken het liefste samen met mensen met wie zij veel overeenkomsten hebben. Communicatie- en kennisplatforms helpen volgens Erickson de bedrijfsdiversiteit verbeteren. “Hoe meer diversiteit je binnen brengt, hoe harder je zelf moet werken om ervoor te zorgen dat mensen ook met elkaar praten” zegt Erikson.

”Zorg dat het gebouw zo is ingedeeld dat mensen elkaar tegenkomen, organiseer forums waar ideeën worden uitgewisseld. Creëer een platform waarop kennis wordt gedeeld en richt de dagelijks activiteiten zo in dat het normaal wordt om elkaarface-to-face te spreken.” Met name de HR-afdeling moet echter niet doorslaan in betutteling. “Als je verwacht dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen en met creatieve ideeën komen. Dat zijn volwassen activiteiten. Maar als jouw beleid erop gericht is om medewerkers precies te vertellen wat ze moeten doen, dan behandel je ze niet als volwassenen”.

Leiderschap
Leiderschap speelt vandaag de dag een steeds belangrijkere rol om mensen het beste uit zichzelf te laten halen. “Als je de definitie van een leider opzoekt in een woordenboek, dan gaat het allemaal over aan kop gaan, alle antwoorden kennen”, aldus Erickson. “Ik geloof niet dat leiderschap draait om het kennen van alle antwoorden, het gaat erom dat je de juiste vragen stelt” zegt ze. “Zorg dat je een heleboel verschillende ideeën binnenhaalt in je organisatie. En zorg dat je mensen in de gelegenheid stelt om elkaar te spreken en samen te werken”.

Conclunderend: ieder bedrijf moet zich volgens Erickson, de vraag stellen waarom zij bestaat. “Je moet je altijd afvragen wat je kerntaak is en die goed doen. Ik kan niet alles doen, en dat hoeft ook niet”.

Nieuws

Meer nieuws over