McKinsey: Markt voor zware vrachtwagens groeit sterk

14 januari 2013 Consultancy.nl

De wereldwijde markt voor zware vrachtwagens zal dit decennium blijven groeien. De omzet stijgt naar verwachting van €125 miljard nu naar €190 miljard in 2020. In deze periode zal de winst tevens stijgen van €7,2 miljard naar €10,5 miljard. Dat blijkt uit onderzoek door adviesbureau McKinsey & Company.

De productie van zware vrachtwagens (zwaarder dan zes ton) blijft dus aantrekkelijk. De vervoersmarkt kwakkelt op dit moment weliswaar, maar op lange termijn zal de sector profiteren van een structurele groei in de economie.

Westen blijft belangrijk
Europa en de Verenigde Staten behouden een significant aandeel in de omzet, en zelfs een meerderheid van de winst. “Europa krijgt momenteel wel de klappen, en in de toekomst zullen Europa en de Verenigde Staten nog maar een derde bijdragen aan de wereldomzet”, aldus Bernd Heid, adviseur bij het strategie adviesbureau. “Maar ze zijn samen wel goed voor 60% van de totale winst, naar schatting €4 miljard voor Europa en €2,5 miljard voor VS.”

Opkomende landen
In opkomende markten kunnen truckfabrikanten hun aandeel vergroten door specifieke vrachtwagens te leveren voor plaatselijke behoeften. India en China vragen bijvoorbeeld om technisch en kwalitatief hoogwaardigere trucks. Westerse producenten kunnen daar hun voordeel mee doen, maar moeten wel aanzienlijk investeren. De winstmarges in India en China zullen in 2020 met 1,5% tot 3,5% bovendien onder het wereldwijd gemiddelde liggen. Als fabrikanten willen inspringen op specifieke behoeften in opkomende landen, moeten zij verder altijd blijven denken aan hun internationale productiestrategie.

In West-Europa kunnen vrachtwagenfabrikanten hun marktaandeel vasthouden of vergroten door te investeren in effiëntere trucks. Ook kunnen zij hun serviceconcepten blijven verbeteren.

Nieuws

Meer nieuws over