KPMG: Topmanagers kiezen voor energiezuinige auto

11 januari 2013 Consultancy.nl

Ruim 90% van topmanagers vindt de energiezuinigheid van hun auto het belangrijkste bij het aanschaffen van een nieuwe auto. Andere populaire motieven zijn onder andere de prijs, de veiligheid en het comfort van het voertuig. Daarentegen worden de milieuvriendelijkheid en het uiterlijk van een auto steeds minder belangrijk. Dit concludeert KPMG uit onderzoek onder 200 topmanagers in de internationale automobielindustrie.
 
Plug-in hybride populair
Qua type voertuig verwacht de sector de komende vijf jaar fors meer vraag van de consument naar plug-in hybride voertuigen. Bijna 40% van de onderzochte bedrijven ziet de vraag naar dit type voertuigen de komende vijf jaar toenemen. Andere vormen van aandrijftechniek, zoals de pure, elektrische auto en de normale hybride variant, lijken tot 2018 terrein te verliezen.
 
Compacte auto’s populair in ontwikkelde landen
Het adviesbureau stelt dat er aanzienlijke verschillen zijn in koopmotieven tussen de opkomende landen en de gevestigde landen. “In de ontwikkelde landen zet men min of meer een stap terug en vormen betaalbaarheid, zuinigheid en efficiëntie de belangrijkste criteria bij de aankoopbeslissing”, zegt Haijo Kampinga van KPMG Advisory. “De keuze valt dan ook in het algemeen op de compacte voertuigen. Dat verklaart waarom men verwacht dat de verkoop van een merk als Dacia in West-Europa tot 2019 met zo’n 14% zal toenemen”.
 
Dure modellen populair in opkomende landen
In de opkomende landen is de omgekeerde trend zichtbaar. Zo kiezen bijvoorbeeld Chinezen en Russen steeds vaker voor een relatief dure auto. Dat betekent dat de consument in deze landen ondanks de hoge benzineprijzen en de gevolgen voor het milieu kiest voor relatief milieuonvriendelijke modellen, zoals de SUV, de pick-up en de MVP.

Nieuws

Meer nieuws over