AT Kearney: Wereldwijde consumptie stijgt explosief

04 januari 2013 Consultancy.nl

Consumentenuitgaven aan goederen en diensten zullen tegen 2020 gestegen zijn tot $40 triljoen wereldwijd. Ten opzichte van de bestedingen in 2010 is dat een toename van $12 triljoen, ofwel maar liefst 43%. Dat blijkt uit het rapport “Consumer Wealth and Spending” van A.T. Kearney.

Consumer Spending - A.T. Kearney

De stijging in consumentenuitgaven gaat steeds sneller, aldus A.T. Kearney. In het vorige decennium was deze toename 27%, en in de jaren 1990 groeiden de bestedingen slechts met 22%. Verder constateren de consultants dat een belangrijk deel van de aankomende stijging waarschijnlijk zal komen uit online bestedingen. Dat geldt vooral voor China.

Duurzame diensten
Het grootste deel van de groei wordt veroorzaakt door extra bestedingen aan duurzame goederen en diensten (18%). Daarna volgen uitgaven aan transport (17%), gezondheidsproducten en medische diensten (14%), voeding en niet-alcoholische dranken (11%), ontspanning en vrije tijd (8%), communicatie (7%), kleding (3%), en alcohol en tabak (2%).

VS en China domineren consumptiegroei
De groei wordt vooral gedomineerd door de toenames in respectievelijk de VS en China. Naar verwachting van het strategie adviesbureau zullen de uitgaven van Amerikaanse consumenten een kwart ($3 triljoen) van de groei representeren. China zal waarschijnlijk 19% van de stijging voor haar rekening nemen. Vervolgens volgen India (8%), Brazilië (5%) en Rusland (3%).

Nieuws