Forrester: Helft van consumenten koopt via mobiel

04 januari 2013 Consultancy.nl

71% van consumenten gebruikt mobile om informatie in te winnen over producten. Inmiddels doet meer dan de helft (51%) van consumenten behalve downloads ook andere aankopen met zijn apparaat. Dat blijkt uit het rapport ‘Mobile Commerce Study 2012’ van Forrester Consulting in opdracht van Tradedoubler onder 2,000 smartphone-gebruikers in vier Europese landen.
 
Volgens de onderzoekers laten de cijfers zien dat de traditionele aanschafbeslissing binnen de winkel gedateerd raakt. Nu dat er mobiele toegang is tot productinformatie, winkelgegevens, locatie-afhankelijke aanbiedingen, aanbiedingsbonnen, vergelijkingssites, barcode-lezers, productreviews en aankoopgegevens wordt het online kanaal leidend.
 
Tablets
Tablet gebruikers zijn de grootste mobiele besteders. 40% van hun informeert zich over mogelijke aankopen, 33% rondt de daadwerkelijke aankoop ook op de tablet af. De gemiddelde groote van tablet gebruikers is €230, veel meer dan de €140 die mobiele gebruikers spenderen.
 
Grootste obstakels: privacy, veiligheid en slechte websites
Voor Europa massaal overgaat op m-commerce, moeten flinke obstakels worden weggenomen, met name de bezorgdheid onder consumenten over de privacy en betalingsveiligheid. De helft van de onderzochten zit in over de betalings-veiligheid, maar 42% is er wel in geïnteresseerd zijn smartphone te gebruiken als portemonnee, als dat zou kunnen. Het onderzoek toont ook aan dat het gebrek aan een voor de mobiel geoptimaliseerde website (en die is duidelijk, toegesneden, en snel-en-makkelijk te doorlopen) ruim een derde van de consumenten hoofdpijn bezorgt.
 
“Consumenten verwachten in toenemende mate een naadloze, multi-touch-, multi-channelervaring via hun mobiel, online en in de winkel zelf” zegt Urban Gillström, directeur van Tradedoubler. Elaine Safier, commercieel directeur van Tradedoubler voegt toe: ”Het onderzoek toont aan hoe belangrijk het voor retailers is om hun publiek te begrijpen voor de bepaling van hun mobiele strategie: welke apparaten worden waar gebruikt, wat zijn de interesses en verlangens? Dit helpt hen kwesties ten aanzien van gebruikservaring, privacy en beveiliging het hoofd te bieden, en het fundament te bouwen voor de volgende generatie producten en diensten die contextueel relevant, locatie-afhankelijk en intelligent gepersonaliseerd zijn.”

Nieuws