Bain, OC&C, E&Y en PwC begeleiden deal retailbranche

03 januari 2013 Consultancy.nl

Clayton Dubilier & Rice, een Amerikaanse private equity-firma, heeft een aandeel van 60% gekocht in de Britse discountretailer B&M. CD&R werd geadviseerd door Bank of America Merrill Lynch, Clifford Chance, Debevoise & Plimpton, Ernst & Young en Bain & Company. Verkoper B&M werd geadviseerd door Rothschild, Allen & Overy, PwC en OC&C Strategy Consultants.

B&M opende zijn eerste winkel in 1976 in Blackpool. Tot 2005 bleef B&M een kleine, lokale speler met slechts 21 vestigingen. Na jaren van slechte prestaties werd B&M in 2005 gekocht door de Arora-broers (een van de rijkste families in het Verenigd Koninkrijk). Het nieuwe managementteam lanceerde een nieuwe strategie, gericht op het discountsegment. Op dat moment was B&M een van de eerste westerse retailers die massaal goederen uit China importeerde en deze verkocht voor discountprijzen.

De nieuwe strategie bleek zeer succesvol uit te pakken. Op dit moment beschikt B&M over meer dan driehonderd winkels in het noorden van Engeland, Schotland, Noord-Ierland en Wales. Er werken meer dan 10,000 werknemers en het bedrijf heeft een omzet van ruim £700 miljoen (€861 miljoen).

Ernst & Young en Bain & Company ondersteunden koper CD&R bij de aankoopzijde due diligence (Bain) en financiële adviesdiensten (E&Y). B&M huurde PwC in voor hulp bij de sell side due diligence (financiële en operationele due diligence) en OC&C Strategy Consultants voor strategieadviesdiensten.

Nieuws

Meer nieuws over