Het Management Centrum ondersteunt SBR Programma

15 mei 2011 Consultancy.nl

Vanaf 1 januari 2013 zijn bedrijven en ondernemers verplicht om Standard Business Reporting (SBR) te gebruiken wanneer ze bepaalde rapportages delen met de overheid. Voorbeelden van zulke rapportages zijn de aangifte inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Deze verandering heeft grote gevolgen voor het bedrijfsleven. Om de verandering in goede banen te leiden heeft de overheid in 2009 het ‘SBR Programma’ gelanceerd. Het Management Centrum is sinds de start van het programma intensief betrokken bij het traject.
 
Het Management Centrum is nauw betrokken bij het programmamanagement en de uitvoering van het programma Standard Business Reporting. Ook voorzien consultants van het strategisch ICT adviesbureau het projectteam van inhoudelijk advies op het gebievan processen (o.a. BPMN), data (XBRL) en techniek (o.a. Digipoort infrastructuur).
 
Standard Business Reporting
Met SBR kunnen ondernemers gegevens uit hun administratie eenvoudig (her)gebruiken. Hierdoor kan een bedrijf straks met dezelfde financiele informatie aan de slag richting zijn bank als in de richting van de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel en bijvoorbeeld het CBS. Dit zorgt ervoor dat ze minder werk hebben aan het maken en aanleveren van verplichte rapportages. Zowel uitvragende als aanleverende partijen (ondernemers, accountants, administratiekantoren) hebben hier voordeel bij doordat rapportages sneller kunnen worden samengesteld en verwerkt. Ook worden gegevens beter uitwisselbaar en kwalitatief beter doordat er minder fouten optreden.

Nieuws