Arthur D. Little: Auto online kopen steeds normaler

21 december 2012 Consultancy.nl

De auto-industrie kan veel meer profiteren van e-commerce. Hoewel de sector nog leunt op zijn traditionele businessmodel, dat gericht is op fysieke verkoop, zijn consumenten wereldwijd steeds meer bereid om hun auto online te kopen. Dat blijkt uit een analyse van Arthur D. Little.

De rol van online kanalen in de autoverkoopindustrie is op dit moment beperkt tot informatie-verzameling, met weinig koppelingen naar verkoop. Op basis van veranderende consumenten-voorkeuren heeft het traditionele businessmodel echter een update nodig. Een onderzoek van Arthur D. Little onder 1000 klanten in Europa, Amerika en China laat zien dat een derde van de consumenten bereid is hun auto online te kopen.

Opvallend is dat de e-commercebereidheid van Chinese klanten erg hoog is; zij zijn tweemaal zo vaak bereid om online een auto te kopen als Europeanen en Amerikanen. Prijs blijft de belangrijkste reden voor Amerikaanse en Europese klanten, Chinesen zijn steeds meer geïnteresseerd in exclusiviteit.

Arthur D. Little - Online sales automotive

“Voor veel mensen is het kopen van een nieuwe auto steeds minder een emotionele aankoop, maar een rationele beslissing. Een auto zal simpelweg onderdeel worden van hun mobiliteitsbezittingen in plaats van een statussymbool”, aldus Andreas Gissler, directeur van de Automotive-sector bij het adviesbureau. Hij vervolgt: “Online kanalen worden steeds meer gebruikt in verschillende industrieën, en autoverkoopbedrijven kunnen hiervan gebruikmaken. Het verkoopproces verschuift onvermijdelijk naar de digitale wereld, en de auto-industrie moet zich realiseren dat het het potentieel heeft om zijn operationele kosten in het verkoopproces significant te verlagen.”

Nieuws

Meer nieuws over