Capgemini Consulting: Digital Transformation de nieuwe revolutie

15 december 2012 Consultancy.nl

Volgens Capgemini Consulting is de impact van ‘Digital Transformation’ op economieën en bedrijven zo groot dat het kan worden beschouwd als de derde industriële revolutie. Het adviesbureau baseert haar visie op een reeks onderzoeken uitgevoerd in samenwerking met de MIT Center for Digital Business. In dit artikel gaat Herman-Jan Carmiggelt, Vice President Digital Transformation bij Capgemini Consulting, in op het belang van digitale transformaties.
 
Sinds begin 2011 behoort Digital Transformation ook tot een van de strategische focusgebieden van Capgemini Consulting.
 
Tijden veranderen
De adoptie van nieuwe digitale technologieën heeft het gedrag van klanten sterk beïnvloed. Met grote gevolgen voor de omgeving waarin organisaties opereren. De combinatie van volwassen technologie, een overvloed aan digitale diensten en het massale gebruik daarvan, karakteriseren een ongekende revolutie. Digital Transformation oefent zowel vanuit klanten als vanuit medewerkers een stevige druk uit op organisaties. Resulterend in complexe nieuwe vraagstukken die gepaard gaan met de dwang om in een digitaal ecosysteem te overleven.
 
Wat is Digital Transformation?
Digital Transformation is het benutten van digitale technologie om de prestaties en het bereik van organisaties radicaal te verbeteren. Digital Transformation biedt zowel externe als interne kansen. Maar het brengt ook stevige uitdagingen met zich mee op zowel strategisch, organisatorisch, operationeel als op technologisch vlak. De analogie met de tweede industriële revolutie is, dat Digital Transformation minstens net zoveel over het veranderen van organisaties gaat als over het implementeren van nieuwe technologieën.
 
Waarom is Digital Transformation zo belangrijk?
Na een wereldwijd kwantitatief onderzoek onder 400 grote bedrijven, aangevuld met diepte interviews met 157 bestuurders van meer dan 50 grote organisaties, concludeert Capgemini Consulting dat:

  • Organisaties met een hoge Digital Maturity behalen gemiddeld veel betere resultaten dan concurrenten in hun sector: 9% meer omzet, 26% meer winst en 12% meer marktwaarde.
  • Slechts een beperkt aantal organisaties echt een competitief voordeel heeft gerealiseerd door de toepassing van digitale technologieën.
  • Hoewel gradaties in Digital Maturity per sector verschillen, treffen wij in iedere sector voorbeelden aan van organisaties die een volledige Digital Transformation hebben ondergaan en daarmee over een keihard competitief voordeel beschikken.
  • Er bestaan duidelijke patronen waarmee leiders in de markt hun Digital Maturity hebben ontwikkeld tot een Digital Advantage’.

Zie ook de gerelateerde berichten:
- Capgemini: Big Data als productiefactor voor bedrijven
- Capgemini Consulting werft 100 nieuwe digital data consultants
- Capgemini: Bedrijven benutten technologie onvoldoende

Nieuws

Meer nieuws over