BCG: Corporate Venturing wint weer aan populariteit

10 december 2012 Consultancy.nl

‘Corporate Venturing’ is een groeiende trend onder grote bedrijven. Na jaren van krimp is de omvang van de corporate venturing markt weer teruggekeerd tot het niveau van 2005. Dat concludeert The Boston Consulting Group (BCG) in het rapport ‘Global Corporate Venturing’.

Corporate Venturing
Corporate Venturing wordt gedefïnieerd als investeringen van grote bedrijven in kleine externe partijen, veelal innovatieve start-ups of gespecialiseerde ondernemingen. Bedrijven gebruiken corporate venturing niet alleen om financiële winst te behalen, maar ook om bijvoorbeeld hun R&D-inspanningen uit te breiden, opkomende markten binnen te dringen en toegang te verkrijgen tot nieuwe technologieën.

Technologiesector voorop
Volgens de consultants van BCG is de technologiesector het meest actief in Corporate Venturing. 70% van de grote technologieconcerns investeert risicokapitaal in innovatieve ideeën van externe start-ups. Vijf jaar geleden hield slechts 50% zich hiermee bezig. De farmaciesector staat op een tweede plaats met 63% actieve bedrijven (vijf jaar geleden 50%).

BCG - Corporate Venturing

Daarna volgen de telecomsector (met een groei van 37% naar 57%) en de media-industrie (van 27% naar 50%). In de auto-industrie steeg het aantal bedrijven met een Corporate Venturing-strategie van 26% naar 33%. De consumptiegoederensector kende een groei van 13% naar 30% en in de bouw verdubbelde de activiteit van 10% naar 20% van de bedrijven.

R&D kind van de rekening
De toenemende investeringen in externe partners gaat logischer gewijs vaak gepaard gaan met een beperking van de eigen budgetten voor onderzoek en ontwikkeling (Research & Development). Zo heeft het strategie adviesbureau berekend dat inhouse R&D budgetten in de voorbije vijf jaar zijn gedaald met 1,5% in de farmasector en 0,5% in de technologiesector.

Nieuws

Meer nieuws over