McKinsey: 60% consumenten vergelijkt aankoop online

07 december 2012 Consultancy.nl

Uit onderzoek door strategie-adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat 60% van de consumenten in de aanloop naar een aankoop online onderzoek doet naar het product. Meer dan 20% maakt daarvoor gebruik van een smartphone.

Om naar informatie over producten te zoeken bezoeken consumenten vooral de website van de retailer (23%), aldus de consultants van McKinsey & Company. Verder wordt vooral veel gebruikgemaakt van de zoekmachine Google (19%) en websites van producten en vergelijkingswebsites (14%). In het afgelopen jaar groeide het gebruik van smartphones voor informatie-inwinning van 12% naar 21%.

Online markt
Verder concludeerde het adviesbureau dat het aantal online aankopen stijgt: “Vooral elektronica, videogames, DVD's en software blijken een vruchtbare markt voor digitale aankopen. In die categorieën doet inmiddels al 40% van de consumenten een kwart van zijn aankopen op het internet”, aldus het strategy consulting-kantoor. In de sectoren gezondheidsproducten, meubels, textiel, overige huisinrichting en kantoorproducten is dat percentage 16% tot 26%. Daarentegen koopt slechts 7% van de consumenten een kwart van zijn huishoudelijke producten en boodschappen online.

Nederland
Uit eerder onderzoek van Deloitte bleek dat Nederland op het gebied van e-commerce een middenmotor is. Wel scoort Nederland sterk op het gebied van multichanneling.

Zie ook de gerelateerde berichten:
- McKinsey: Organisatiestructuur hindert digitale trends
- AT Kearney: Top 10 e-commerce markten met potentie 
- BCG: Digitale identieit nieuwe economische megatrend
- Harvest: Subscription commerce belangrijke online trend
- McKinsey: e-commerce stuwt omzetgroei luxesector

Nieuws

Meer nieuws over