Roland Berger: Productcomplexiteit neemt grote vlucht

05 december 2012 Consultancy.nl

Er komen steeds meer complexe producten op de markt terwijl ze tegelijkertijd steeds korter meegaan. In de afgelopen 15 jaar is de verscheidenheid aan producten verdubbeld en de levenscyclus met een kwart afgenomen. Dit leidt tot onnodig hoge productie- en distributiekosten, blijkt de studie ‘Mastering Product Complexity’ van Roland Berger Strategy Consultants.
 
Roland Berger - Product Complexity

Oorzaken
De sterke toename van het aantal producten heeft verschillende oorzaken. Door toenemende globalisering passen bedrijven hun producten aan op de lokale markten. Daarnaast hebben consumenten steeds hogere en specifiekere eisen, waardoor de levenscyclus van producten korter wordt. En bedrijven doen er alles aan bestaande en nieuwe klanten aan zich te binden door continu onderscheidend te zijn. Deze eindeloze variatie zorgt voor een explosie van de kosten.
 
Volgens Alexander Belderok, partner bij het strategie advisebureau, maken bedrijven een klassieke fout. “Bedrijven maken de fout bij de ontwikkeling van nieuwe producten álle onderdelen uniek te willen maken. Standaardiseer processen en maak vaker gebruik van dezelfde basis onderdelen.” Hij noemt een autofabrikant als voorbeeld: “Volkswagen heeft bijvoorbeeld een standaard onderstel ontwikkeld dat onder meer dan 40 nieuwe modellen komt, van de kleine VW Polo tot de grote gezinsauto Passat. Daarmee worden aanzienlijke besparingen behaald en blijft de auto voor de consument betaalbaar. Er blijft zodoende meer tijd en geld over om te investeren in écht onderscheidende onderdelen die ook voor de consument herkenbaar zijn” aldus de Roland Berger adviseur.
 
Complexiteitsmanagement
Belderok benadrukt dat complexiteitsmanagement hoog op de agenda thuishoort in de boardroom. “Bedrijven willen beter in beeld krijgen op welke gebieden ze kunnen besparen, zonder dat dit ten kosten gaat van het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie” aldus de consultant. Uit de studie van Roland Berger komt naar voren dat de auto- en consumentengoederen industrie een best practice zijn als het gaat om het terugdringen van onnodige productie- en distributiekosten. Overige bedrijven kunnen flinke besparingen realiseren, waaronder technische bedrijven (besparingspotentieel van €54 miljard), chemische bedrijven (besparingspotentieel van €49 miljard) en farmaceutische bedrijven (besparingspotentieel tot €9 miljard).

Nieuws

Meer nieuws over