Booz & Company: Recessie langzaam op haar retour

02 juli 2009 Consultancy.nl

De meeste Nederlanders zijn voorzichtig optimistisch over de economie, ook al voorspellen economen een langdurige economische neergang. Driekwart van de consumenten denkt dat de recessie alweer over haar toppunt heen is. Dat blijkt uit een onderzoek door Booz & Company.

Minder angst voor toekomst
Uit de studie van het adviesbureau komt verder naar voren dat slechts 25% van de consumenten pessimistisch is over het komende half jaar, tegenover 40% een half jaar terug. Ruim tweederde (67%) van de consumenten zegt geen inkomenseffect van de crisis te ondervinden. Een half jaar geleden was dat nog 59%. Het aantal mensen dat bang is voor waardedaling van hun huis daalde van 75% naar 68%. Ook is de angst voor waardeverlies van spaargeld, pensioen, beleggingen en ander vermogen verminderd.

Minder mensen bezuinigen
Het groeiende optimisme leidt ertoe dat minder mensen willen bezuinigen. Dat effect wordt versterkt doordat de meeste Nederlanders denken dat de prijs van boodschappen en woninglasten niet zullen stijgen. Desondanks zijn er een aantal zaken waar consumenten wel op willen bezuinigen, aldus Coen de Vuijst van Booz & Company. Er wordt vooral bezuinigd op uit eten gaan, vakantie, vrijetijdsbesteding, woninginrichting en elektronica. Daarnaast besparen sommige consumenten op hun boodschappen door naar goedkopere winkels te gaan en/of huismerken te kopen.

Nieuws

Meer nieuws over