Favela Fabric lanceert het platform The Social Shop

04 oktober 2012 Consultancy.nl

Social business consultancy Favela Fabric heeft eind augustus ‘The Social Shop’ gelanceerd, een nieuw performance based social sales platform. In The Social Shop kunnen (tevreden) klanten een online winkel aanmaken van bedrijven en merken en producten van deze bedrijven/merken aanprijzen en verkopen. The Social Shop is gebaseerd op het ‘social shopping’ concept: enthousiaste klanten worden verkopers binnen hun eigen netwerk.
 
The Social Shop is gelanceerd met twee bedrijven: founding customer Energiedirect.nl en Oxfam Novib. In september werd de Hypotheker toegevoegd en de komende periode worden 2 à 3 nieuwe merken per maand toegevoegd.
 
Social shopping
Via de Social Shop kunnen merken hun bestaande klanten activeren als verkoopkanaal. Zij bieden hen de mogelijkheid om een eigen online shop te openen, met daarin hun favoriete product. De klant als wederverkoper dus. “Enthousiaste klanten zijn je beste verkopers”, zegt aldus Sander Dullaart, mede-oprichter van Favela Fabric en nu ook van The Social Shop. “En via sociale netwerken bereiken zij tegenwoordig met gemak een publiek van een paar duizend man. Daarnaast delen mensen in sociale netwerken vaak interesses of andere karakteristieken, waardoor de argumenten van een verkoper veel relevanter zijn dan een gewone advertentie. De mening van vrienden wordt niet voor niets het meest vertrouwd”.
 
The Social Shop - Energiedirect.nl
 
Superpromotors
Centraal in social shopping staat de rol van de ‘superpromotor’. Superpromotors zijn tevreden en trouwe klanten van bedrijven/merken en personen die door de omgeving serieus genomen worden. Superpromotors beïnvloeden aankoopbesluiten binnen hun netwerk door hun enthousiasme, koopgedrag en aanbevelingen. Superpromotors leveren bedrijven een enorme omzetpotentie, met name door hun sterke referral based sales en de grootte van hun sociale netwerk. “Superpromotors zijn tegelijkertijd de ambassadeurs, productontwikkelaars, kwaliteitsmanagers en commissarissen van een bedrijf of instelling. Bovendien bewaken ze het geweten en de authenticiteit van een organisatie” aldus Sander Dullaart.
 
Affliate fee
The Social Shop is interessant voor zowel bedrijven/merken als consumenten. Wanneer een winkeleigenaar een product of dienst verkoopt in zijn online winkel, dan ontvangt de klant een vergoeding, vergelijkbaar met een affliate fee. De vergoeding wordt bepaald door de leverancier en The Social Shop, maar kan bijvoorbeeld in het geval van Energiedirect oplopen tot €100. De klant kan zelf bepalen om de commissie te delen met de koper (‘income sharing’) of ten goede te laten komen aan een goed doel als Oxfam Novib.

Nieuws

Meer nieuws over