KPMG: Slimme en zelfrijdende autos normaal in 2025

03 december 2012 Consultancy.nl

De manier waarop we autorijden gaat in het komend decennium drastisch veranderen. Anno 2012 besturen we de auto nog zelf, over tien jaar is dit waarschijnlijk compleet anders want dan bestuurt de auto zichzelf. ‘Het nieuwe autorijden’ biedt vele voordelen voor automobilisten en de overheid, waaronder minder files, minder bekeuringen en een veel efficienter transportsysteem.
 
Het nieuwe autorijden
Volgens Haijo Kampinga van KPMG ligt de adoptie van ‘het nieuwe autorijden’ niet zo heel ver weg in de toekomst: “Zodra de koppeling van op sensoren gebaseerde technieken, zoals Adaptive Cruise Control en Park Assist, en de techniek om voertuigen onderling te verbinden een feit is, staat niets de komst van de zelfrijdende wagen voor het grotere publiek meer in de weg”. Door de grote “maatschappelijke voordelen” van autonome voertuigen verwacht hij dat de adoptie vanaf 2025 groot zal zijn.
 
Voordelen van autobestuurders
Autonome voertuigen zullen volgens de KPMG adviseur een megaimpact hebben op autorijden. In zijn algemeenheid wordt autorijden veel veiliger met als gevolg dat het aantal ongevallen sterk zal verminderen. Zo staan auto’s in de toekomst in verbinding met 'slimme' kruisingen en weten auto’s elkaar te ontwijken als ze te dicht bij elkaar gaan rijden. Daarnaast wordt autorijden efficiënter. Zo bieden ‘slimme’ auto’s oplossingen om files te omzeilen en ook betere mogelijkheiden om een voertuig te delen, met als gevolg dat autobestuurders minder uren vast zullen staan in files.
 
Ook biedt het nieuwe autorijden voordelen voor de overheid. Met zelfsturende voertuigen daalt de noodzaak voor verkeerstoezicht. Ook kan de overheid volgens het adviesbureau jaarlijks tussen €300 en €500 miljoen besparen op het wegennet en infrastructuur. Klein nadeel voor de schatkist is is dat er minder bekeuringen zullen worden uitgedeeld.

Nieuws

Meer nieuws over