IG&H: 6 succesfactoren voor hypotheekadviseurs

27 november 2012 Consultancy.nl

De markt voor hypotheekadvies bevindt zich in een diepe crisis. Volgens verwachtingen van IG&H Consulting & Interim daalt de omzet van de markt van de huidige €670 miljoen naar €400 miljoen in 2015. Over een periode van vijf jaar (2010-2015) zal de omzet met maar liefst 60% zijn gedaald. Met als gevolg dat honderden hypotheekadviseurs niet in staat zullen zijn om deze periode te overleven.
 
Willen hypotheekadviseurs overleven dan moeten ze volgens Bouke Kuik, Director bij IG&H Consulting & Interim, effectief inspelen op de ontwikkelingen van de komende jaren. In een presentatie die hij begin oktober gaf op het hypothekencongres presenteerde hij 6 kernelementen van een “succesvolle en toekomstvaste adviespraktijk”. Wanner hypotheekadviseurs deze 6 elementen succesvol weten te integreren in hun bedrijfsvoering dan hebben ze een ‘competitive edge’ ten opzichte van hun concurrenten.
 
IGH - Hypotheekadviseurs Business Model
 
Zes kernelementen van een succesvolle en toekomstvaste hypotheekadvies-praktijk:
1. Absolute focus op klanttevredenheid (NPS)
2. 'Low cost' processen om in te spelen op de sterk gedaalde opbrengsten per traject
3. Voorspelbare advieskwaliteit door compliance in te bedden in processen en cultuur van de organisatie
4. Proposities die als product in de markt gezet worden (advisering wordt het product i.p.v. transactie)
5. Ontginnen van de onderhoudsmarkt in plaats van eenzijdig te focussen op nieuwe klanten of contracten
6. Inspelen op 'cross channel'-kansen: klanten zelf aan het roer zetten van het adviestraject en een naadloze kanaalovergang tussen internet, tablet, face-to-face mogelijk maken

Gerelateerde berichten:
- IG&H verwacht slagveld onder hypotheekadviseurs
IG&H: Financieel adviseur moet betaald advies uitleggen

Nieuws

Meer nieuws over