Booz & Company: 10 miljoen Britten nog internetloos

26 november 2012 Consultancy.nl

Meer dan 10 miljoen volwassen Britten hebben nog nooit gebruik gemaakt van het internet. 79% van deze doelgroep ziet het nut er niet van in, 63% weet ook niet eens hoe ze het internet moeten gebruiken en ruim de helft vindt toegang tot het internet te duur. Dat blijk uit het rapport ‘This is for Everyone’ van consultancybureau Booz & Company in opdracht van liefdadigheidsorganisatie Go ON UK.
 
Online markt
Uit het onderzoek van het adviesbureau komt naar voren dat het Verenigd Koninkrijk nog grote stappen kan zetten de concurrentiepositie van haar online en digitale markt. In de ‘Digitization Index’ van Booz & Company, een lijst van de volwassenheid van landen op basis van het gebruik en de potentie van online, staat het land op de 12de plaats. Koploper is Noorwegen.
 
Digitization Index 2012
 
Een recente analyse van het World Economic Forum (WEF) bevestigt de conclusie van Booz & Company. In de Networked Readiness Index van het WEF staat het V.K. op een 10de plek, net na de wereldwijde koplopers. Maar in een analyse van The Boston Consulting Group (‘The Connected Kingdom - How the Internet is Transforming the UK Economy’) concluderen de concurrenten van Booz & Company dat de interneteconomie van de eilandbewoners juist erg volwassen is, zelfs “het grootste ter wereld is” in termen van omzet.
 
In de ‘E-intensity index’ van BCG staat het V.K. bovenaan op ‘expenditure’. Op ‘engagement’ en ‘enablement’ is het een middemotor. Nederland komt goed uit de bus uit de BCG analyse.
 
E-intensity Index.JPG
 
E-commerce loopt achter
Volgens Booz & Company heeft slechts een derde van het MKB een webwinkel, de overige tweederde is alleen actief via een fysieke winkel. "Het is bijna niet voor te stellen dat bedrijven en instellingen meer dan 10 miljoen mensen niet kunnen bereiken via het internet", aldus het rapport.
 
Advies: maak internet goedkoper
Het strategy consulting bureau heeft becijferd dat wanneer deze mensen wel gebruik hadden gemaakt van het internet, het Britse Bruto Binnenlandse Product (BBP) £63 miljard hoger was uitgevallen. Booz & Company en Go ON UK adviseren de overheid dan ook om toegang tot het onderzoek goedkoper te maken voor de bevolking en mensen met een laag inkomen zelfs financieel te ondersteunen.

Nieuws

Meer nieuws over