Roland Berger Strategy Consultants bestaat 45 jaar

23 november 2012 Consultancy.nl

Roland Berger viert deze week een bijzondere mijlpaal. Precies 45 jaar geleden richtte de Duitser Roland Berger zijn eigen adviesbureau op: Roland Berger Strategy Consultants. Wat begon als een eenmanszaak gericht op marketing consultancy is inmiddels uitgegroeid tot een strategie-adviesbureau van wereldformaat. Roland Berger heeft momenteel wereldwijd circa 2.700 consultants verspreid over 51 vestigingen in 36 landen.
 
Oprichting Roland Berger
Roland Berger startte in 1967 in München zijn eenmanszaak ‘Roland Berger International Marketing Consultants’. Eén van de eerste grote projecten was het oplossen van een marketing probleem voor Touropa, een bureau voor toerisme. De aanpak leidde uiteindelijk tot een fusie en het ontstaan van de reisorganisatie TUI. Dit, en grote opdrachten voor andere Duitse bedrijven, markeerde het begin van een groei. Tien jaar na de oprichting heeft Roland Berger meer dan 100 consultants in dienst en diverse kantoren in Duitsland. Begin jaren ’80 verschuift het adviesbureau haar focus van marketingadvies naar strategisch advies. Met succes want eind jaren ’80 komt meer dan de tweederde van de omzet uit strategy consulting. In de jaren ’90 vestigt het haar reputatie in de top van de markt en breidt het internationaal sterk uit.
 
In juli van dit jaar opende Roland Berger haar 50e kantoor in Montreal (Canada).
 
Roland Berger Nederland
In 2001 maakte Roland Berger werk van zijn voornemen om de Nederlandse adviesbranche te betreden. Hij benaderde Tijo Collot d’Escury, die toen werkzaam was bij concurrent Arthur D. Little. Omdat het Amerikaanse consultantsbedrijf op instorten stond, besloten acht Arthur D. Little adviseurs om de overstap te maken. Onder leiding van Collot d’Escury werd op 1 januari 2002 het Nederlandse kantoor van Roland Berger opgericht. Inmiddels is het Nederlandse kantoor in Amsterdam gegroeid naar 90 adviseurs.
 
Zie voor meer informatie: ‘Roland Berger wil tot de top van strategieconsultancy behoren’ (2003).
 
Tijo Collot d’Escury over de mijlpaal: “We zijn trots op deze mijlpaal en op alles dat we in de afgelopen 45 jaar hebben bereikt. Ik ben ervan overtuigd dat we dit mede te danken hebben aan onze Europese achtergrond en manier van bedrijfsvoering. Partnerschap, ondernemerschap en een focus op de lange termijn staan hierin centraal. Het heeft ervoor gezorgd dat we ook in de afgelopen jaren, ondanks de economisch zware tijden, gewoon door hebben kunnen groeien. En klanten weten onze vestiging in Nederland ook steeds beter te vinden, dit resulteerde in een groei van 30% in het afgelopen jaar”.

Nieuws

Meer nieuws over