Hay Group: Leiderschap kritische succesfactor

22 november 2012 Consultancy.nl

Leiderschap wordt steeds meer een kritische succesfactor voor bedrijven. Uit het onderzoek “Best Company for Leaders” van Hay Group blijkt dat “world-class” bedrijven op het gebied van leiderschap tot 40% meer kans op succes hebben. Ook keek het adviesbureau naar de prestaties van Nederlandse bedrijven op het gebied van leiderschap. Ons land scoort daarbij wisselend op de verschillende leiderschapsfactoren.

Hay Group maakt in het rapport een onderscheid tussen vijf factoren waarin bedrijven zich op het gebied van leiderschap kunnen profileren:

1. Wendbaar en resoluut leiderschap
Bedrijven die zich willen onderscheiden in leiderschap moeten wendbaar zijn en resoluut kunnen optreden. Het gaat vooral om flexibiliteit in de structuur van een organisatie en doortastendheid in de bedrijfsprocessen, zodat beslissingen snel kunnen worden omgezet in actie, aldus Erin Lap, adviseur en Director Leadership & Talent van Hay Group Nederland. Nederlandse bedrijven scoren goed op deze factor.

2. Veilige omgeving
Verder moeten bedrijven een open en veilige omgeving creëren, waarin iedereen zijn eigen ideeën en initiatieven durft te openbaren. Mensen moeten niet bang hoeven zijn voor de gevolgen van foute ideeën. “We zien in het onderzoek dat Nederland ook daar goed scoort: ideeën en projecten worden niet afgekapt als ze niet meteen scoren, maar krijgen de tijd”, aldus Lap.

3. Leren van breed perspectief
De derde factor van succesvol leiderschap is het bieden van een breed perspectief, dat leren en ontwikkeling faciliteert. Succesvolle bedrijven zorgen voor teams met veel diversiteit op het gebied van talenten en nationaliteiten. Nederland loopt hierin achter ten opzichte van het Europees gemiddelde.

4. Samenwerking
Samenwerking moet worden gestimuleerd. Steeds moet het belang van het team en de organisatie centraal staan, in plaats van het individuele succes.

5. Omgaan met successen en tegenslagen
Als laatste moeten bedrijven goed leren omgaan met successen, maar ook met tegenslagen. Nederland scoort ook hierin ondergemiddeld. “Wij zijn laconieker, meer van ‘lauwe loene’. Daarnaast kan het te maken hebben met onze calvinistische achtergrond. Het heeft ook te maken met onze prestatiemotivatie. We hebben al snel: het kan altijd wel beter”, zei Lap. Een bedrijf dat zich kenmerkt door sterk leiderschap viert echter zijn successen, en zorgt dat het leert van tegenslagen.

Nieuws

Meer nieuws over