Deloitte: Comet heeft 2 weken om zichzelf te redden

21 november 2012 Consultancy.nl

Begin november werd de Britse elektronicaketen Comet gedwongen om uitstel van betaling aan te vragen. De elektronicaketen kampte met financiële problemen als gevolg van de zwakke consumentenbestedingen in Groot-Brittannië door de economische crisis en de opkomst van concurrerende kanalen als e-commerce en m-commerce. Curator Deloitte heeft slecht nieuws: Comet heeft nog twee weken om een koper te vinden, anders valt naar alle waarschijnlijk het doek.
 
Comet heeft circa 6.500 werknemers en 240 winkels verspreid over het hele land.
 
As-is assessment
Meteen nadat Comet in surseance ging werd Deloitte aangesteld als curator. Na een as-is assessment van 3 weken heeft het adviesbureau haar bevindingen bekendgemaakt: als Comet voor eind november geen koper heeft gevonden dan moeten op korte termijn 41 vestigingen worden gesloten. Ook moet de koper voldoen aan allerlei verplichtingen wil de lange termijn van Comet worden gegarandeerd. Het accountants- en adviesbureau ondersteunt het management van Comet momenteel met het vinden van een overnamepartner en het opstellen van een ‘overlevingsplan’.
 
Winkelketens zijn in zwaar weer
Veel winkelketens zijn in zwaar weer beland als gevolg van de opkomst van e-commerce en scherpe concurrentie. Ook in het Verenigd Koninkrijk zijn in de afgelopen jaren diverse winkelketens in de problemen gekomen. Comet is de grootste winkelketen die met financiële problemen kampt sinds de warenhuisketen Woolworths in 2008 failliet ging.
 
Zie ook de gerelateerde berichten:
- Smartphone en m-commerce kan fysieke winkel redden
- Deloitte: Nederland middenmoter in e-commerce
- Harvest: Subscription commerce belangrijke online trend

Nieuws

Meer nieuws over