Market entry specialist G&C plukt vruchten van crisis

14 november 2012 Consultancy.nl

Door de economische crisis in Europa kiezen Westerse bedrijven ervoor om steeds meer te investeren in opkomende landen. Aziatische landen, en met name China, staan in de meeste gevallen bovenaan de lijst. Het niche adviesbureau G&C Group plukt hier de vruchten van. Het consultancykantoor, dat zich specialiseert in market entry services in de opkomende Aziatische markten, is onlangs begonnen aan haar veertigste market entry project binnen een periode van drie jaar.
 
G&C Group is in 2009 opgericht door Gidi Dekker en Chris van den Berg. De boutique adviesfirma heeft inmiddels een team van een aantal aangesloten consultants gespecialiseerd in market entry en het opzetten van lokale samenwerkingsverbanden.
 
“Nu de economische crisis op de Europese markt om een strategie van consolidering en behoud vraagt, zet de ontwikkeling van emerging markets als die van China door. Groei in consumptie door een opkomende Aziatische middenklasse en sterke politieke stimulering geeft de westerse ondernemer in Azie het vooruitzicht op stabiele groei” aldus managing partner Chris van den Berg. De trend blijft niet beperkt tot de grote multinationals, ook bedrijven uit de MKB-sector zijn Aziatische markten actief aan het betreden. “Er liggen mooie kansen voor het Europese bedrijfsleven met goede onderscheidende technologie of product, maar je moet ze weten te pakken. Via G&C Group versnel je de snelheid en kans tot succes” zegt mede-oprichter Gidi Dekker.
 
Market entry en implementatie
De dienstverlening van G&C Group gaat verder dan alleen market entry. Het adviesbureau kan als exclusief partner van DKSH Technologie de implementatie verzorgen van sales en distributie. Zo is het adviesbureau onlangs ingehuurd door een Engelse high tech food processing leverancier om te ondersteunen bij opzetten van een distributie- en verkooporganisatie in Azie. Dit najaar rondt G&C Group de initiele fase van marktonderzoek en emerging market entry strategie formulering af. “Maar na een aantal gesprekken met de klant werd helder dat ze ook veel behoefte hebben aan ondersteuning op het gebied van implementatie en realisatie. Bedrijven moeten in korte tijd verschillende ingrijpende keuzes maken en snel overgaan naar executie van de strategische plannen terwijl ze zich vaak bevinden op onbekend terrein” aldus van den Berg. Begin 2013 start de verkoop daarom via het aangesloten distributienetwerk van G&C Group in Azie. En na implementatie kan de client gebruik maken van aangesloten saleskantoren, distributie en after sales services in China, Indonesie, Maleisie, Thailand en Zuid Korea.
 
Uit een recent onderzoek van BDO komt naar voren dat Aziatische landen in de komende jaren aan aantrekkelijkheid gaan winnen. Chris van den Berg ziet de toekomst van G&C Group dan ook positief tegemoet: “Winstgevendheid en waarde creeren in Azie zal in toenemende mate vragen om een goede strategie en partners in Azie en dat is waar wij onze cliënten in voorzien”.

Nieuws

Meer nieuws over