Atos, Capgemini en Ordina verbeteren resultaten

14 november 2012 Consultancy.nl

De grote ICT dienstverleners Atos, Capgemini en Ordina hebben in het afgelopen kwartaal hun resultaten iets verbeterd. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die ze onlangs hebben bekendgemaakt.
 
Atos
Atos rapporteerde een wereldwijde omzet van €2,181 miljard voor het derde kwartaal van 2012, 4,2% meer dan in Q3 van 2011. De omzetstijging heeft met name te maken met de groeiende omzet uit activiteiten buiten Europa. Zo opende het onlangs haar vierde kantoor binnen twee jaar tijd in het Midden-Oosten, een van de strategische groeimarkten van de dienstverlener. Ook heeft Atos in haar volwassen markten een aantal grote contracten binnegesleept, waaronder een contract van €90 miljoen bij de overheid van Wales. Wel waarschuwt het adviesbureau dat, door de onzekere economische markt, de focus op kostenbesparingen hoog op de agenda blijft. Atos blijft internationaal kritisch kijken naar de bezettingsgraad van adviseurs. En in Nederland moeten zelfs sommige consultants vrijwillig salaris inleveren.
 
In de Benelux boekte Atos gemengde resultaten. Zo boekte de divisie Systems Integration een hogere omzet van 4,7%. De divisie Atos Consulting & Technology Services kampte met een dalende omzet, al specificeert Atos niet de omvang van de omzetdaling. Het meldt alleen dat de achteruitgang op het Iberisch schiereiland en in de Benelux zorgde voor een omzetdaling van 7%.
 
Capgemini
Bij Capgemini is dezelfde trend zichtbar als bij Atos. De wereldwijde omzet ligt 6,1% hoger dan in het derde kwartaal van 2011, maar de prestaties in de Benelux waren teleurstellend. Wereldwijd boekte alle service areas – Capgemini Consulting, Technology Services, Outsourcing en Local Professional Services – een omzetstijging. Met name de regio’s Noord Amerika (+25%) en het Verenigd Koninkrijk (+13%) presteerden sterk. De omzet van Benelux daalde met 13,8%, alhoewel Capgemini laat weten dat de huidige reorganisatie (Capgemini ontslaat 200 medewerkers en verlaagt lonen) ervoor moet zorgen dat de praktijk vanaf 2013 weer winstgevend is.
 
Ordina
Ten opzichte van Q3 2011 boekte Ordina een lagere omzet (-4,5%) maar de winstgevendheid steeg met €0,8 miljoen naar €2,7 miljoen. De verbeterde prestaties heeft met name te maken met de verschillende kostenmaatregelen die het adviesbureau medio 2011 heeft ingezet. Zo saneerde Ordina 85 staf medewerkers en consultants, vereenvoudigde het de organisatiestructuur en kondigde het diverse interne bezuinigingsmaatregelen. “De kostenmaatregelen die we medio 2011 hebben ingezet hebben duidelijk een structureel effect” aldus Stépan Breedveld, die sinds september 2011 de CEO van Ordina is. Ook haalde het IT consulting bureau diverse nieuwe opdrachten binnen in het derde kwartaal, zoals een outsourcingcontract bij Stichting Dichterbij, een raamovereenkomst bij Stedin en ICT contracten met het Nationaal Archief en Inspectie en betalingsverkeer dienstverlener Equens.

Nieuws

Meer nieuws over