McKinsey: Weinig Chinese bedrijven van wereldklasse

02 november 2012 Consultancy.nl

Meerdere Chinese bedrijven behoren in omzet en status tot de grootste organisaties ter wereld. Desondanks slagen slechts enkele van hen erin een onderneming van wereldklasse te worden. Dat blijkt uit onderzoek door strategy consulting kantoor McKinsey & Company.

China heeft inmiddels 73 bedrijven die behoren tot de 500 grootste ondernemingen van de wereld, waaronder 42 staatsbedrijven. Toch zou aan minder dan tien Chinese ondernemingen het predicaat van wereldklasse mogen worden gegeven.

Transformatie managementsysteem
Om daadwerkelijk een wereldklasse niveau te bereiken moeten veel Chinese bedrijven hun winstgevendheid en duurzaamheid vergroten. Volgens McKinsey moet China daarvoor over bedrijfsleiders beschikken die het managementsysteem kunnen transformeren. Het land zal in de komende vijf tot tien jaar minimaal 100 chief executives moeten aantrekken met het talent om leiding te geven aan een Fortune 500-bedrijf, aldus het adviesbureau. Ook heeft China 100.000 talentvolle en getalenteerde managers nodig en miljoenen geschoolde werknemers om een moderne industriële omgeving te laten functioneren.

Uitdagingen op de wereldmarkt
“De groei van de Chinese staatsbedrijven is vaak het gevolg van hun concurrentieel voordeel op de thuismarkt”, geeft Xu Haoxun aan, directeur bij McKinsey & Company in China. “Deze bedrijven genieten meestal van een gunstige regelgeving en vaak ook van een monopoliepositie. Wanneer deze bedrijven de globale markt betreden, worden ze echter met veel meer uitdagingen geconfronteerd.” De grote Chinese staatsbedrijven kenden vorig jaar gemiddeld een winstmarge van slechts 2,2%. Het wereldwijd gemiddeld was met 4,8% significant hoger.

Sinopec
Een voorbeeld: Energiegroep Sinopec is het grootste bedrijf van China. Het staat op nummer 5 in de Fortune 500 en realiseerde een omzet van $375 miljard. De winstmarge was daarentegen slechts 2,5%.  Het Amerikaanse ExxonMobil staat op de tweede plaats in de Fortune 500 met een omzet van bijna $453 miljard. ExxonMobil liet echter een winstmarge van 9,1% zien. McKinsey concludeert: “Om een groter deel van de wereldmarkt te veroveren, dat in veel gevallen noodzakelijk zal blijken om te kunnen overleven, moeten de Chinese bedrijven hun winstgevendheid en duurzaamheid opdrijven.”

Nieuws