Hay Group: Employee engagement op dieptepunt

30 oktober 2012 Consultancy.nl

Meer dan eenderde van werknemers (36%) wereldwijd voelt zich niet betrokken bij zijn of haar werk. Belangrijkste reden voor de lage ‘engagement’ van het personeel is tegenwerking door de eigen organisatie. 38% van werknemers vindt dat support en ondersteuning vanuit het bedrijf ontbreekt, waardoor medewerkers geen ‘stapje extra’ willen of zelfs kunnen doen. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van Hay Group onder 1.610 organisaties uit 46 landen.

In de studie onderzocht Hay Group de ‘engagement’ en ‘enablement’ van werknemers.

Enablement: tegenwerking door eigen bedrijf hoog
Wereldwijd geeft 38% van de werknemers aan onvoldoende ondersteuning te krijgen. Dit komt onder andere doordat het enablement; de mate van support en ondersteuning die bedrijven bieden, te wensen over laat. Anne Branger, Director bij Hay Group: ‘In Nederland hebben werknemers, met 4%, relatief veel last van belemmeringen waardoor ze niet het maximale resultaat behalen. Bedrijven doen er goed aan om te zorgen voor de juiste structuur, trainingen en middelen zodat werknemers optimaal kunnen presteren.’

Engagement: werknemersbetrokkenheid op dieptepunt
De betrokkenheid (engagement) van Europese werknemers is gedaald tot het niveau van 2008, waarbij slechts 64% van de werknemers zich verbonden voelt met hun werkgever. Desondanks blijft meer dan driekwart van de Nederlandse beroepsbevolking (81%) gemotiveerd om meer te doen dan het officiële takenpakket omschrijft. ‘Nederlanders zijn erg trots om voor een bepaald bedrijf te werken’, aldus Branger. ‘Goed presterende bedrijven scoren hoog op werknemersbetrokkenheid: 7%. Hierdoor kunnen ze veel meer waarde toevoegen en succesvoller zijn dan bedrijven waar het potentieel niet volledig wordt benut.’

Het adviesbureau benadrukt het belang van ‘engagement’ en ‘enablement’ voor de financiële prestaties van bedrijven. Zo hebben bedrijven die investeren in ‘engagement’ een productiviteit rdie 2,5 keer hoger ligt dan overige bedrijven. Investeert een organisatie ook in ‘enablement’, dan is de omzetgroei 4,5 keer hoger dan die van een minder goed presterende organisatie.

Nieuws

Meer nieuws over