Kurt Salmon: 50 procent marge op luxe damesschoenen

19 oktober 2012 Consultancy.nl

De luxesegmenten van damesschoenen groeien wereldwijd razendsnel. De explosieve groei heeft voor een groot gedeelte te maken met de hoge marges op luxe schoenen. Uit een recent rapport van Kurt Salmon blijkt dat luxe damesschoenen brutomarges hebben van tot wel 50%. Omdat luxe schoeisel zo lucratief is geworden – het segment kent de hoogste verkoop per vierkante meter en winstmarges in de markt – breiden internationale retailers hun schoendepartementen snel uit.

Om in te spelen op de trend heeft luxeretailer Macy’s aangekondigd dat het op korte termijn ’s werelds grootste damesschoenendepartement zal openen in New York, dat ongeveer 300,000 paar schoenen gaat verkopen. De trend is ook in Nederland zichtbaar, waar zowel Jimmy Choo als Shoebaloo onlangs een schoenenwinkel hebben geopend in de Amsterdamse PC Hooftstraat. Luxeschoenen van topmerken kunnen tussen de €400 en €2.500 per paar kosten.

Woman shoe store

Opkomst van luxe schoenen
De trend van luxe schoenen werd geboren in de late jaren 1990 en begin jaren 2000, toen de televisieserie “Sex and the City” leidde tot algemene naamsbekendheid van ontwerpers als Louboutin, Manolo Blahnik en Jimmy Choo. Blahniks open pumps Sedaraby d’Orsay en de rode zolen van Louboutins plateauschoenen werden iconen in de New Yorkse modewereld. “Van grote afstand kon je al zien dat iemand schoenen van Louboutin of Jimmy Choo droeg”, aldus Robert Burke, partner bij een luxegoederenadviesbureau in New York.

Brutomarge van 50%
Uit berekeningen van adviesbureau Kurt Salmon blijkt dat luxeschoenen die in exclusieve warenhuizen worden verkocht brutomarges hebben van tot wel 50%. Ter vergelijking: de op een na meest winstgevende artikelen zijn handtassen en kleding, die beide een brutomarge van maximaal 40% tot 45% hebben. Muriel Gonzalez, Executive Vice President van Macy’s, erkent de uitkomsten: “Het is overduidelijk dat luxe schoenen de meest productieve artikelen zijn in termen van verkoop per vierkante meter.”

De consultants constateren tevens dat luxeschoenen in toenemende mate seizoenloos en tijdloos worden. En vooral in het luxesegment zijn schoenen zo prominent aanwezig dat veel vrouwen kleding kopen die bij hun schoenen past, in plaats van andersom. Door deze opkomende trends zijn klanten steeds meer bereid geworden om veel geld voor schoenen te betalen.

Nieuws

Meer nieuws over