Sia Partners consultant rijdt electrisch door Europa

19 oktober 2012 Consultancy.nl

Afgelopen zomer heeft Robert Jan de Boer, consultant bij Sia Partners, meegedaan aan de langste elektrische rally ter wereld. De consultant reisde met een 100% elektrisch voertuig (EV) meer dan 13.000 KM door 10 landen. De rally was onderdeel van de Oranje Trophy 2012, dat de doelstelling had om Nederlandse atleten zoveel mogelijk te ondersteunen tijdens de grote Europese sport evenementen van deze zomer, zoals de Olympische spelen en het EK voetbal.

EK naar Olympische spelen
Onderweg reden de teams langs Polen en Oekraïne om het Nederlands elftal aan te moedigen tijdens het Europees kampioenschap voetbal 2012 (helaas was het niet de beste prestatie van het Nederlands elftal op een EK, red.), alvorens door te rijden door Rusland, de North Cape van Finland, door Noorwegen, Sweden, Denemarken om uiteindelijk eind juli aan te komen bij de Olympische spelen van London.

Sia Partners - Oranje Trophy

Mobiele oplaad-punten
Om deze elektrische uitdaging aan te kunnen was een goede voorbereiding nodig. Door een gelimiteerd aantal oplaad-faciliteiten in bepaalde Europese landen was de organisatie gedwongen eigen oplaad-punten op te zetten. Een mobiel systeem werd opgesteld dat de EV’s met de laatste snelle oplaad technologieën kon opladen – aangedreven met een GTL diesel generator. Dit systeem, dat op een truck was geïnstalleerd, kon de EV’s (Nissan Leafs) tot 80% weer opladen. Robert Jan: “Met een volle batterij was onze actie-radius tussen de 160-180 km met een oplaad duur van 10 uur. Met behulp van deze snelle oplaad systemen konden we afstanden van 120-130 km afleggen na te zijn opgeladen. En dat terwijl we nu maar 30-45 minuten oplaadtijd nodig hadden. Dit heeft onze range enorm vergroot!”

Elektrisch rijden op de kaart gezet
Volgens de adviseur van Sia Partners heeft de rally elektrisch rijden op de kaart gezet: “Over het algemeen was het een geweldige ervaring en een echte uitdaging. We hebben elektrisch rijden op de kaart gezet en hebben laten zien dat met een goede infrastructuur het echt mogelijk is om overal in Europa elektrisch te rijden. Deze ervaring heeft mijn ogen geopend richting elektrische mobiliteit en ik overweeg het rijden 2.0! Vooral een nieuwe ‘mindset’ is nodig. Een autorit moet vooraf geplanned worden door de karakteristieken van een EV. Dit kan als een negatief punt worden gezien voor veel rijders, maar ik zie het als een positief effect. Het bewustzijn omtrent het auto- gebruik is een welkome bijwerking in het duurzaamheid debat. Daar komt bij, het stille reizen en de accelleratie kracht maakt elektrisch rijden een serieuze uitdager voor de op fossiele brandstof gedreven auto’s!”

Naast het team van het adviesbureau hebben diverse bedrijven meegedaan aan Oranje Trophy 2012 om hun betrokkenheid bij duurzaamheid te tonen. Daarnaast konden ze in veel gevallen ook hun eigen producten/diensten testen en/of onder de aandacht brengen. Twee voorbeelden:

Nissan
Nissan was bijvoorbeeld geïnteresseerd in de technische prestaties van de lithium-ion batterij onder extreme omstandigheden. Hoe zou de EV zich houden in combinatie met de snelle oplaad systemen in het continentale klimaat van Oekraïne en Rusland met hoge buiten temperaturen deze zomer? De uitkomst was dat de 24 kWh batterij stabiel bleef, alhoewel de oplaad snelheid met 20% toenam.

BAM groep
Ook bouwonderneming BAM groep deed mee met een eigen EV. “Mobiliseren van elektrisch potentieel” is een van de speerpunten van BAM en ze hebben voornamelijk een focus op de inrichting van een oplaad infrastructuur door Europa. Fabrikanten van oplaadkabels volgden de E-rally ook op de voet en waren frequent in contact met de deelnemers om de prestaties van hun kabels te controleren.

Nieuws

Meer nieuws over