Roland Berger: Autofabrikanten moeten dealers helpen

11 oktober 2012 Consultancy.nl

Meer dan 20% van de autodealers in Europa komt als gevolg van de kredietcrisis in de financiële problemen. Dat voorspelt Roland Berger Strategy Consultants in haar studie ‘Automotive Retail Business’. Het strategie adviesbureau waarschuwt autofabrikanten dat ze daarom ook in moeilijke marktomstandigheden dealers moeten ondersteunen bij het veiligstellen van omzet, marktaandeel en duurzame winstgevendheid.

Minder auto’s verkocht
Onzekerheid over de financiële toekomst, verminderd consumentenvertrouwen en toenemende werkeloosheid zorgen ervoor dat er in heel Europa minder auto’s worden verkocht. Vooral in Zuid-Europese landen is het effect van de crisis op de autoverkoop merkbaar. Italië  en Spanje zien hun autoverkoop de laatste jaren met respectievelijk gemiddeld 7,8% en 13,4% procent afnemen. In Nederland zal de verkoop op ongeveer hetzelfde niveau als in 2007 uitkomen.
 
Roland Berger - Autodealers
 
Dealers overschatten vooruitzichten
Volgens de consultants van Roland Berger overschatten veel autodealers hun financiële vooruitzichten, waardoor het voor autofabrikanten vaak niet duidelijk welke bedreigingen er op hun dealers en het gehele dealernetwerk afkomen.
 
Autofabrikanten moeten dealers ondersteunen
Het adviesbureau adviseert dealers om dealers, die nu al zijn blootgesteld aan grote risico's en die belangrijk zijn voor de kwaliteit van het dealernetwerk, te ondersteunen. "Autofabrikanten zouden een scenarioanalyse voor de cashflowvoorspellingen van de dealers met een hoog risico moeten maken. Op deze manier kunnen zij tijdig ingrijpen om hun dealers te ondersteunen. Om het totale risico en de invloed op de omzet te kwantificeren, zou de liquiditeitspositie van al deze hoge-risico-dealers gemonitord moeten worden,” vertelt René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland. Uiteindelijk moet voor iedere dealer een plan om deze risico's te verlagen worden ontwikkeld. In dit plan moeten structurele acties opgenomen zijn, maar ook zaken als het optimaliseren van de voorraad en kredietafspraken. "Het continu bewaken van de voortgang en het afstemmen van het plan zijn cruciaal in dit proces," concludeert Seyger.

Nieuws

Meer nieuws over