BCG: 15 beste spoorwegsystemen van Europa

10 oktober 2012 Consultancy.nl

Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
 
De complete studie van BCG is niet openbaar gemaakt, omdat het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van een klant van het adviesbureau.
 
Top 15 spoorwegsystemen van Europa:
1. Zwitserland
2. Frankrijk
3. Duitsland
4. Zweden
5. Oostenrijk
6. Finland
7. Groot-Brittannië
8. Nederland
9. Tsjechië
10. Spanje
11. België
12. Italië
13. Luxemburg
14. Noorwegen
15. Ierland
 
Rail Performance Index
Om de prestaties van spoorwegsystemen te vergelijken ontwikkelde het strategy consulting kantoor een prestatie-index (Rail Performance Index). De index evalueert de intensiteit van het gebruik (reizigers- en vrachtverkeer), de kwaliteit van de dienstverlening (onder andere stiptheid) en de veiligheid.
 
Uit de analyse van de consultants blijkt dat koplanden het meeste investeren in infrastructuur. Zo geeft Zwitserland €222 euro per hoofd van de bevolking uit aan spoorinfrastructuur, in Zweden ligt dat bedrag op €86 en in Duitsland op €80. Landen die onderaan de lijst bungelen hebben over het algemeen een verouderd spoorwegnetwerk met als gevolg een lager veiligheidsniveau. Ook concludeert BCG dat de prestaties sterk gecorreleerd zijn aan de hoogte van inkomsten/subsidies van overheden.
 
Organisatieontwerp niet bepalend
De studie toont daarnaast aan dat de structuur van de spoorwegen geen beslissende factor is. In Zwitserland is dezelfde entiteit zowel netwerkbeheerder als spooroperator. In Frankrijk, de tweede in de ranglijst, is de spoorinfrastructuurbeheerder een apart overheidsbedrijf dat wel aan de operator gelinkt blijft. In Duitsland zijn infrastructuurbeheerder en operator verenigd in een holding.

Nieuws

Meer nieuws over