McKinsey: e-commerce stuwt omzetgroei luxesector

09 oktober 2012 Consultancy.nl

Luxegoederen worden steeds vaker online verkocht. In de komende vier jaar zal de wereldwijde online verkoop van luxegoederen verdubbelen naar €15 miljard, oftewel 5,3% van de totale luxeverkoop. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau McKinsey & Company onder producenten, consumenten en websites.

Ecommerce steeds belangrijker
De online verkoop van luxegoedereen realiseerde vorig jaar wereldwijd €6,2 miljard omzet, ofwel 3,2% van de totale omzet van luxegoederen. E-commerce groeide maar liefst 28% ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee groeit online verkoop aanzienlijk sneller dan de totale luxegoederenmarkt, die 10% omzetgroei liet zien.

Naast de groei van e-commerce speelt internet ook een toenemende rol in de beïnvloeding van de consumentenkeuze. Online kanalen, waaronder social media, beïnvloeden steeds meer de aankopen van de consument, aldus de consultants van McKinsey. Vorig jaar werd 15% van de totale omzet rechtstreeks beïnvloed door online consumentenervaringen.

“Het digitale kanaal trekt steeds meer de interesse van de grote luxeproducenten”, zo concludeert het strategy consulting kantoor. “Samen met de regio's Azië en Zuid-Amerika wordt het digitale kanaal het volgende decennium de meestbelovende niche van de luxesector”.

Nieuws