SMM5: Top 20 bedrijven op het gebied van social media

08 oktober 2012 Consultancy.nl

ING, Vodafone en KLM zijn de meest ‘volwassen’ bedrijven in Nederland als het gaat om de inzet van social media. Dat blijkt uit de ‘Social Media Monitor 5’ van Social Embassy. Opvallend is dat Big 4 accountants- en adviesbureau Deloitte de enige zakelijke dienstverlener is de totale lijst van 77 bedrijven. De top 5 wordt gecompleteerd door Rabobank en het Wereld Natuur Fonds.
 
Social Embassy is een adviesbureau uit Amsterdam dat zich specialiseert in online en digitale media.
 
De Social Media Monitor, dat dit jaar voor de vijfde keer is uitgevoerd, is een onderzoek naar de inzet van social media door grote bedrijven in Nederland. Centrale vraag is: hoe succesvol zetten merken social media in voor o.a marketing en recruitment doelstellingen?
 
De top 20 bedrijven:
1. ING
2. Vodafone
3. KLM
4. Rabobank
5. Wereld Natuur Fonds
6. Albert Heijn
7. NS
8. Etos
9. Hi
10. ANWB
11. C&A
12. Essent
13. Volkswagen
14. Douwe Egberts
15. Tele2
16. KPN
17. Bol.com
18. Holland Casino
19. UPC
20. Nuon
28. Deloitte
 
Google+ en Pinterest
Twitter, Facebook en YouTube blijven de meest gebruikte kanalen. De onderzoekers constateren met name een sterke opkomst van Google+ en Pinterest. Het gebruik van LinkedIn en eigen communities is gedaald.
 
Marketing blijft hoofdsponsor
Met een aandeel van 81% is marketing de grootste sponsor in het budget voor social media. Ook geeft het rapport inzicht in de bestedingen. Zo geeft 19% van de deelnemende bedrijven tenminste meer dan €100.000 uit aan social media.
 
Voor meer informatie, bekijk de Social Media Monitor 5 op Slideshare.

Nieuws

Meer nieuws over