Deloitte: Online is belangrijke trend supermarktbranche

06 september 2012 Consultancy.nl

45% van de Nederlandse consumenten geeft over het algemeen minder uit. Oorzaak is de aanhoudende economische crisis. Ook als het gaat om uitgaven voor eten zegt de consument nog steeds te besparen. Dit blijkt uit het rapport ‘Consumentenonderzoek 2012’ van Deloitte naar consumententrends binnen de supermarktbranche.
 
Minder geld voor eten
Zo zeggen consumenten ten opzichte van vorig jaar minder uit eten te gaan, hebben ze minder vaak eten afgehaald of laten bezorgen en nemen ze vaker een eigen lunchpakket mee. "Ook geven ze aan dat ze minder vaak etenswaren kopen bij speciaalzaken en vaker kiezen voor de supermarkt. In de supermarkt blijft de consument vervolgens prijsbewust door vaker te kiezen voor huismerken en beter te letten op aanbiedingen", aldus Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte.
 
Download het rapport Consumentenonderzoek 2012
 
Online bestedingen
Een van de andere opvallende uitkomsten dit jaar betreft het online koopgedrag van de consument. Een grote groep consumenten (41%) zegt dat hun supermarkt een online bestelservice aanbiedt. In deze gevallen maakt 5% van de consumenten hier ook gebruik van. Zij bestellen gemiddeld bijna 11 keer per jaar voor een gemiddeld bedrag van €97,42 per keer aan boodschappen via deze online dienst.
 
Deloitte - Supermarkten
 
Op Heij: "Dat er groei zit in deze online dienst blijkt uit het feit dat 17% van de consumenten zegt in de toekomst (waarschijnlijk) gebruik te gaan maken van de online bestelservice. Daarbij zegt 12% zelfs mogelijk van supermarkt te wisselen als hun huidige supermarkt deze dienst niet aanbiedt. De online bestelservice wordt daarmee in de toekomst een belangrijk keuzecriterium voor de consument."

Nieuws

Meer nieuws over