Ervaren consultant zorgt voor hogere klanttevredenheid

03 september 2012 Consultancy.nl

Consultants met ervaring zorgen voor een hogere klanttevredenheid bij opdrachtgevers, en daardoor ook betere prestaties in termen van omzet, winst en reputatie. Dit heeft met name te maken met het feit dat ervaren adviseurs veel beter in staat zijn om klantgericht te denken en te werken. Dat blijkt uit een proefschrift van Marco Plasier waarop hij eind juni promoveerde aan de Open Universiteit.

Marco Plasier (1974) is medeoprichter en partner van Coppa Consultancy, een adviesbureau op het gebied van procurement en supply chain management.

Klantgerichte teams
Uit het onderzoek van Plasier blijkt ook dat de meest klantgerichte teams veel beter presteren in termen van omzet, winst en reputatie. Dit komt omdat zij beter in staat zijn om hun diensten af te stemmen op de wensen van de klant en nieuwe diensten te ontwikkelen die aansluiten op toekomstige behoeften. Daardoor weten zij klanten beter aan zich te binden.

Doordat de ontwikkeling van klantgerichtheid van consultants sterk gerelateerd is aan werk- en klantervaring, geeft het onderzoek aan hoe belangrijk het is voor adviesbureaus om over voldoende ervaren consultants te beschikken. Plasier benadrukt dit ook: “Uit de resultaten wordt duidelijk hoe belangrijk het is om professionals met ervaring en kennis van de klant te behouden. Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat klantgerichte businessteams ook hier het beste in scoren”.

Zie ook het bericht: Klantgerichtheid adviesbureaus onder de maat.

Nieuws

Meer nieuws over